vrijdag 5 oktober 2012

04-03-2012: Persoonlijk record Roodhalsganzen

Vanmiddag was ik weer druk aan de schrijverij en wierp af en toe een blik op waarneming.nl of er soms dingen werden gezien die om aktie vroegen. Op een zeker moment zag ik dat er twee Roodhalsganzen in de Steenwaard bij Culemborg zaten, aan de overkant van de Lek, en ik zat net te twijfelen of ik Chris nog even zou bellen om erop af te gaan toen hij zelf al belde. Enfin, even later zaten we in de auto richting Steenwaard en was het aantal Roodhalzen opgelopen tot maar liefst drie! We gingen bij Culemborg met het pontje de Lek over en na een korte zoektocht stonden we op de goeie plek. De groep Brandganzen waarin de Roodhalzen moesten zitten zat ver weg, maar ik pikte er toch vrijwel onmiddelijk een uit met de 20x Swarovski. Niet veel later stonden alledrie de Roodhalsganzen in de telescoop van Chris. Nog steeds ver weg, maar aardig te zien. Toen er een vliegtuigje over kwam, vloog de hele groep ganzen op en zagen we twee Roodhalsganzen in vlucht. Ze maakten een cirkel en landden nu in het water, waar ze zich weer groepeerden en nu alledrie heel mooi zichtbaar waren. Het spreekt vanzelf dat het genieten geblazen was, want wat zijn het toch een mooie beesten! Het lukte me om een paar foto's te maken waarop in ieder geval één Roodhals herkenbaar op staat. We zagen ook nog een Indische Gans, veel Brandjes natuurlijk en ook veel Kolganzen en we hoorden voor de eerste maal dit jaar de Veldleeuwerik zingen!

Eh ja, precies in het midden dus...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten