vrijdag 5 oktober 2012

05-06-2012: Eurokanarie!

Het zou vandaag zo'n beetje de enige aardige dag van de week worden, qua weer, dus nam ik de gelegenheid te baat om te gaan vogelen. Bij de ingang Panneland van de Amsterdamse Waterleidingduinen (mijn oude local patch) bevindt zich al een tijdje een zingende man Europese Kanarie en die had ik in Limburg gemist. Dus zat ik vanmorgen vroeg al in de trein op weg naar Hillegom, waar er gelukkig nog een OV-fiets was waarmee ik naar Panneland fietste. Veel tijd had ik niet nodig om de Eurokanarie alsnog op de jaarlijst 2012 bij te schrijven, want toen ik aan kwam fietsen zat -ie al luidkeels te zingen in een hoge eik. En dat bleef hij een hele tijd doen. Omdat ik de kanarie nu ook weleens leuk op de foto wilde, bleef ik kijken en wachten tot hij zich zou verplaatsen naar een lager gelegen zangpost, maar hij bleef maar vanuit de hoogte op me neerkijken. Dus schoot ik alvast maar een paar plaatjes van onderaf, beter iets dan niets.


Even leek het erop alsof de Eurokanarie mijn wens in vervulling wilde doen gaan en vloog hij naar de tuin van het boswachtershuisje, maar even later kwam hij alweer terugvliegen. Intussen deed een Blauwe Pauw achter me de hele tijd verwoede pogingen om mijn aandacht te trekken, dus zette ik die ijdeltuit ook maar een keer op de foto. Al met al bleef ik zo'n anderhalf uur hangen op de Europese Kanarie-plek, kijkend, luisterend en hopend. Maar toen werd hij stil en was ik het zat, dus ik besloot eerst een rondje door de duinen te lopen. Dat was leuk, want het leverde van die soorten op die ik tegenwoordig niet meer zo vaak zie, zoals Veldleeuwerik, Boomklever, Gekraagde Roodstaart, Kuifmees, Boompieper en Grauwe Vliegenvanger.
Ook vond ik wat fraaie bloeiende plantensoorten, zoals Vingerhoedskruid, Ossentong en Veldhondstong. Uiteindelijk kwam ik weer bij de ingang Panneland uit, maar de Europese Kanarie hield zich stil, dit in tegenstelling tot de werklieden die aan de nieuwe parkeerplaats bezig waren met allerlei herriemachines. Ik wachtte nog een kwartiertje, toen hield ik het voor gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten