vrijdag 5 oktober 2012

25-01-2012: Als de nood het hoogst is, is de Bosuil nabij

Ongeveer een jaar geleden hoorde ik voor het laatst 'onze' Bosuil, die ons jarenlang zeer regelmatig verblijdde met zijn beverige nachtelijk gezang. We dachten dan ook dat hij weg was, of dood, en zo kwam het ook dat ik vorige week op een verkeerd gekozen moment 's avonds op station Geldermalsen stond nat te regenen omdat ik er daar in het verleden ook regelmatig eentje heb gehoord. Maar zie: vannacht om half vijf werd ik wakker en wat hoorde ik? Jawel, de Bosuil! Tweemaal liet hij zijn zang horen en eenmaal de contactroep, vrij ver weg, maar overduidelijk. Het was een mooi begin van deze 25e januari. Maar het zou nog mooier worden. Vanmiddag werd het droog en ik besloot even naar het Lingebos te fietsen om te zien of ik daar de intussen jaarlijks aanwezige Appelvinken kon vinden. Hoewel de Appelvinken vandaag onvindbaar waren, werd het tochtje toch een succes. In een grote groep Staart- en Pimpelmezen vond ik een prachtig Vuurgoudhaantje, altijd een heel fijne soort en een van de mooiste Nederlandse vogeltjes naar mijn smaak. In dezelfde groep zat ook een Boomklever, en die had ik nog nooit eerder in het Lingebos gezien. Even later, in een andere groep gemengd spul een 'gewoon' Goudhaantje, ook nog een jaarsoort. En als klap op de vuurpijl zat er ineens een groepje van drie Goudvinken voor me te poseren in een boom. Helaas te ver voor een foto, maar met de kijker prachtig te zien. Ook de Goudvink had ik nog nooit in het Lingebos gezien. Dat was dus driemaal goud! Op de terugweg bij Heukelum nog een Ooievaar, en zo werd het alweer een zeer aangename vogeldag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten