vrijdag 5 oktober 2012

27 t/m 29-08-2012: Een paar dagen Twente


De afgelopen dagen heb ik met Cilja in Twente vertoefd, in het mooie hotel Herikerberg bij het plaatsje Markelo om precies te zijn. We gingen deze keer helemaal voor de insecten en we troffen het, want na het baggerweer van afgelopen weekend was het maandag heerlijk weertje. Iets teveel wind misschien, maar ach, je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Ons eerste doel was de Kleine Heivlinder van het Kootwijkerzand, die voor ons allebei nog een nieuwe vlindersoort was. Het Kootwijkerzand is de enige plek in ons land waar deze zeer zeldzame soort nog voorkomt. Daarbij komt dat hij leeft aan de rand van het stuifzand, op uitgestrekte kale vlakten en dat hij heel onopvallend is. Kortom: vind 'm maar eens.
Na enig geklooi om op de goede plaats te komen liepen we het Kootwijkerzand op en toen de vlakte zich voor ons uitstrekte beseften we pas echt dat dit nog weleens een lastig klusje kon worden. Omdat ik mijn pet was vergeten, liep ik nog even terug naar de auto en zie: toen ik een paar minuten later terugkwam stond Cilja te wijzen dat ze iets zag en dat ik voorzichtig moest komen kijken. En ja hoor, mijn scherpogige vrouw had de soort waar het om draaide weer eens razendsnel gevonden. Als ik haar toch niet had! Daar zat het Kleine Heivlindertje in elkaar gedoken op de vlakte. Af en toe liep hij een stukje om meer beschutting te zoeken tegen de wind, en af en toe vloog hij een klein eindje. Het was mijn vijftigste dagvlindersoort voor Nederland en Cilja zit ook al ergens dik in de veertig. Hier nog een kort filmpje van wat wij een ontroerend diertje vonden:

Filmpje Kleine Heivlinder

Nog wat verder zoeken op de plek leverde ons nog een Heivlinder, Bonte Zandoogjes, Boskrekels en een Paardenbijter op.


Ons volgende doel was het Zuiderpark in Apeldoorn, waar al een tijdje Sleedoornpages worden gezien. En aangezien we die ook nog nooit in Nederland hadden gezien, en ik er slechts één beroerde foto van heb uit België, stond deze page hoog op onze verlanglijst. Ook naar hem hoefden we niet lang te zoeken: bij aankomst zag ik 'm onmiddellijk zitten. Wat een schitterend beest! Hij kleurde ook heel mooi bij de Guldenroede waarop hij fourageerde en dat was weer goed voor fraaie foto's.



De page liet zich uitgebreid zien en fotograferen en ook van hem heb ik nog een kort filmpje gemaakt:

Filmpje Sleedoornpage


Toen we genoeg hadden genoten reden we door naar ons hotel bij Markelo, in het Herikerbos. We konden daar heerlijk relaxed met een drankje aan de rand van het bos zitten, er stonden een paar flinke vlinderstruiken in de tuin waarop Atalanta's, Klein Koolwitjes, Kleine Vossen, Klein Geaderd Witjes en Gamma-uiltjes zaten, en een wandeling door het bos leverde meer Bonte Zandoogjes op. Op een ruig terreintje hoorden we Wekkertjes, Ratelaars en Bruine Sprinkhanen. Qua vogels was de Kuifmees de interessantste soort die dag.

Dinsdag de 28e was het weer toch iets anders dan aanvankelijk was voorspeld: het was bewolkt en regenachtig. Dat werd dus rustig aan ontbijten en wachten tot het droog zou worden. Gelukkig werd het dat na niet al te lange tijd en we besloten om een uitstapje naar de Holterberg te maken. Daar zaten we een tijdje op het mooie terras van Hotel De Swarte Ruijter, waar fraai een Wespendief over kwam vliegen en een drietal Bruinrode Heidelibellen steeds op de banken kwam zitten. Het zonnetje wilde echter maar niet doorbreken, vandaar ook dat we er niet veel vlinders en sprinkhanen konden vinden. Wel stond de heide prachtig in bloei, en landschappelijk was het natuurlijk genieten geblazen.

Rond een uur of drie brak eindelijk de zon door, zodat we op ons belangrijkste doel van vandaag af konden gaan: de Kleine Groene Sabelsprinkhaan nabij Rijssen, vlakbij ons hotel. Deze plek is de enige in Nederland waar de groene rakker wordt gevonden en hij zou een mooie toevoeging aan onze sprinkhanenlijst zijn. Ter plaatse aangekomen zag het er allemaal toch weer anders uit dan we verwachtten, en het duurde even voordat we de goede plek hadden gevonden. Maar daar hoorde ik ze toch, drie sprinkhaan sterk, hun karakteristieke triller geven. Dat klinkt zo:

Filmpje Kleine Groene Sabelsprinkhaan

Nog iets later kreeg ik een exemplaar in het vizier en daarvan kon ik nog een paar aardige foto's maken ook, zodat onze missie helemaal geslaagd was. Een fraaie Kleine Vuurvlinder vormde het slot van deze dag.


Vandaag was alweer de laatste dag van ons uitje. Omdat we alledrie onze wenssoorten al binnen hadden, besloten we nog even langs Kootwijk te gaan, om vanaf een ander punt het gebied te verkennen. Er vlogen wat Gehakkelde Aurelia's, Atalanta's, een Kleine Vos, twee Gamma-uiltjes en wat witjes en we hoorden de bekende sprinkhanen plus een Knopsprietje, dat zich ook nog leuk liet fotograferen. En daarmee kwam een heerlijke korte vakantie, waarin we ook lekker gerelaxed hebben, alweer tot een einde.


3 opmerkingen:

  1. Leuk, die sprinkhanen. Op mijn werk kom ik vaak van die kleine felgroene tegen. Maar vandaag kwam ik een ander groen beestje tegen. Ik heb een foto op mijn blog gezet en als je zin en tijd hebt zou je mij dan kunnen vertellen wat voor beestje dat is? (ik denk een soort kleine spin). Het gaat om dit beestje: http://lifestylebymarion.blogspot.nl/2012/11/het-is-groen-en.html
    Groetjes Marion (Monumentje van Web-log)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marion, het is inderdaad een spinnensoort, het Groen Kaardertje. Ik heb ook een reactie op de foto geplaatst. Groet! Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor de snelle reactie Jan. Ik vond het zo'n schattig spinnetje toen ik 'm zag, dus ik was erg benieuwd :) Weer wat geleerd, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen