vrijdag 2 november 2012

02-11-2012: Juffrouw Kraan

De Jufferkraanvogel was een makkie, maar ik had stiekem wel gehoopt op betere foto's.

Er zit al een aantal dagen een Jufferkraanvogel bij Rijswijk (Gelderland) waarover op waarneming.nl en de site van Dutch Birding veel te doen is. Het komt erop neer dat het leeuwendeel van de vogelaars denkt dat het om een escape (= een uit gevangenschap ontsnapte vogel) gaat, maar als je naar de eisen van de CDNA voor dit soort vogels gaat kijken, lijkt deze vogel toch kans te maken op een plaatsje op de officiële Nederlandse vogellijst. Hij draagt geen ringen of andere sieraden die een herkomst uit gevangenschap verraden. Het ruipatroon in zijn vleugels is mooi symmetrisch en er zijn weliswaar een paar slagpennen licht beschadigd, maar beschadiging kan natuurlijk ook bij een wilde vogel optreden.

Bloedstollende plaatjes zaten er niet in, maar hij staat er in ieder geval herkenbaar op.

Hoe dan ook, je kunt maar beter aan de goeie kant van de discussie staan, dus gingen Christiaan en ik er vanmiddag op af, net als vele vogelaars voor ons al hebben gedaan. De Jufferkraanvogel stapte zoals beloofd ijverig fouragerend rond achter huisnummer 169 langs de Rijnbandijk bij Maurik. Hij liep tamelijk ver weg in het land en hij was dan ook lang niet zo fotogeniek als ik had gedacht, nou ja, gehoopt. Niettemin liet de Mejuffrouw Kraan zich fraai door kijker en telescoop bekijken en een ding is zeker: het is een zeer aangenaam beest om te zien.


Het was pas mijn tweede Jufferkraanvogel voor Nederland, als -ie tenminste aanvaard wordt als wilde vogel. Mijn eerste zag ik in 1992, na een helletocht met trein, bus, buurtbus en benenwagen naar het plaatsje Asten in Noord-Brabant.
Hier vind je nog een filmpje van de Jufferkraanvogel van Maurik: filmpje Jufferkraanvogel

1 opmerking:

  1. maar aanvaard of niet jullie hebben hem op de foto en het had slechter gekund.

    BeantwoordenVerwijderen