vrijdag 8 februari 2013

08-02-2013: Lekker stukje fietsen

Gezellig stel Grote Canadese Ganzen
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik dan weer eens met een blogje. Het feit dat de zon vandaag scheen en ik vanmorgen allerlei voorjaarstekenen waarnam, zoals zingende Koolmezen, Turkse Tortels, Merels en Heggenmussen en baltsende Futen, lokten me naar buiten voor een lange fietstocht. Eerst ging ik maar weer eens bij Lappenheide kijken. Onderweg hoorde ik een Boomklever nabij het Wieltje van Collee, en dat was pas de tweede keer dat ik 'm hier had.
Bij Lappenheide waren de twee Ooievaars aanwezig op het nest. De plas lag weer open, en er zat een leuke variatie aan eenden en ook alweer wat Kieviten waren aanwezig. In de elzen zat een leuk groepje van circa 25 Sijzen.
Ik fietste via het fietspaadje langs De Oude Horn, waar alweer het Gewoon Sneeuwklokje stond te bloeien. Het was verder rustig, pas een heel eind verderop zag ik acht zwanen in het land zitten, en toen ik daar de kijker op zette bleek het om drie Kleine Zwanen en vijf Wilde Zwanen te gaan! Vooral die laatste soort is erg leuk voor deze streek en hij was bovendien een jaarsoort.
Bij de Waaij en de plas bij de snelwegoversteek speurde ik de meeuwen af, maar vond Pontjes noch Geelpoten. De uiterwaarden bij Everdingen leverden een mooie man Pijlstaart op als jaarsoort. Verder aardig wat Kieviten en heel veel Wintertalingen, maar nog geen Grutto's. Ik ging een tijdje bij Fort Everdingen zitten, speurend naar de IJsvogel die hier vaak wordt gezien, maar die zat er niet in. Wel zwommen er twee vrouwtjes Grote Zaagbek, alweer een leuke jaarsoort. Ook hier hoorde ik weer een Boomklever. Op de terugweg werd ik op de hielen gezeten door sneeuw- en hagelbuien, maar ik trapte hard genoeg door om droog weer thuis te komen. Het was een leuk tochtje geworden.

1 opmerking:

  1. zulke tochten zijn toch heerlijk en als je dan ook nog zoveel ziet en daarvan weet te genieten.geweldig toch.

    BeantwoordenVerwijderen