zaterdag 9 februari 2013

09-02-2013: Nieuwe regiosoort & leuke uiltjes

De Steenuiltjes van Acquoy lieten zich weer goed zien vandaag.
Ook vandaag was het weer een aantal uren droog en rustig weer en na gisteren heb ik de smaak weer een beetje te pakken gekregen, dus vandaag ging ik er opnieuw per fiets op uit, deze maal over de Nieuwe Zuiderlingedijk richting Vogelswerf.
Het is opvallend hoeveel Sijzen er in de streek aanwezig zijn. Vandaag vond ik weer diverse groepen, waaronder een grote van meer dan honderd vogels langs de Tiendweg bij Heukelum. Ook Putters lieten zich veel zien en ik vond enkele paren Matkopjes vandaag.
Het werd pas echt leuk bij de Tiendweg, waar ik rustig fietsend de slootjes checkte op IJsvogels en luisterde naar Waterrallen en heel misschien zou 'mijn' Cetti's Zanger nog wel aanwezig zijn. Dat werd allemaal niks, maar terwijl ik naar een grote groep Sijzen gemengd met Putters, Vinken en mezen keek, kwam er ineens vlakbij me een mannetje Kleine Bonte Specht mijn beeld in hoppen! Dat vond ik natuurlijk een prachtige waarneming, ook al omdat het mijn eerste voor deze regio was. Nu meende ik vorig voorjaar al eens een Kleine Bonte te horen roffelen, aan de andere kant van de dijk, maar toen dacht ik nog dat ik me vergist moest hebben. Ik zal er komend voorjaar extra goed op letten.
In het weiland aan de andere kant van de Tiendweg nog een Kramsvogel en een Grote Lijster, en ik hoorde mijn derde Boomklever in twee dagen tijd, voor deze streek nogal bijzonder.
Op de terugweg fietste ik nog even langs de Acquoyse Steenuilen, die allebei gezellig in hun boom zaten. Ook een Groene Specht liet zich nog zien. Het was weer een leuk tochtje.

4 opmerkingen:

  1. leuk jan! Ik had laatst ook een kleine bonte specht in de polder van culemborg! Dat was ook mijn eerste voor de regio. Verder staat de steenuil er mooi op! Morgen geven ze ook mooi weer af dus ga ik ook maar is weer een rondje fietsen! gr wieg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is puur genieten als je zoveel vogels ziet ,maar de uiltjes vind ik toch steeds de favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verslag Jan!
    Prachtige waarneming van de Kleine bonte specht. En ook leuk om te lezen/zien dat de steenuiltjes ook in de winter in Acquoy zitten. Hier bij mij in Leerbroek heb ik ze al een tijd niet gezien.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie reacties, Wiegert, Nic en Arné.
    @Arné, ze zitten vast ergens in de buurt, want Steenuilen zijn heel plaatstrouw. Ze beginnen ook alweer voorzichtig aan met roepen, dus je zult ze binnenkort vast weer een keer tegenkomen!
    Groeten, Jan

    BeantwoordenVerwijderen