vrijdag 22 februari 2013

22-02-2013: Paar uurtjes Hoek van Holland

Huiskraai van de ondersoort Corvus splendens zugmayeri, mijn doelsoort voor vandaag.
Vandaag kwam het er eindelijk van om Hoek van Holland weer eens te bezoeken. Natuurlijk moest ik de Huiskraai nog hebben voor de jaarlijst, maar mijn belangrijkste doel voor vandaag was het vinden van de Huiskraai van de ondersoort zugmayeri, die al sinds vorig jaar zomer in Hoek van Holland rondhangt, maar die ik nog steeds niet had gezien.
Ik nam de trein van tien voor half tien uit Leerdam. Op het station hoorde ik voor de zoveelste keer dit jaar Sijsjes overvliegen. Bij de oude eendenkooi langs de Achterdijk stonden minstens vijftien Grote Zilverreigers en ter hoogte van Gorinchem vloog mijn eerste jaarsoort van vandaag over: de Kleine Mantelmeeuw.
In Hoek van Holland was het verschrikkelijk koud. Er waaide een gure noordoostenwind. Maar ik kon niet meer terug en begon te zoeken in de Berghaven, waar ik al snel twee Huiskraaien vond, weliswaar een jaarsoort, maar niet van de gewenste ondersoort. Na een tijdje vruchteloos zoeken liep ik de boulevard op, waar wat steltlopers te zien waren op de slikjes langs de Nieuwe Waterweg, zoals Kievit, Wulp, Tureluur, Drieteenstrandloper (25) en Bontbekplevier (3), die nog een jaarsoort was.

Kievit zoekt beschutting tegen de gure NO-wind.
Verderop, langs de Noorderdam (waar het nog veel kouder was), vond ik een stuk of tien Steenlopers en vijfentwintig Paarse Strandlopers, maar de Oeverpieper, die ik nog voor de jaarlijst moest hebben, zat er niet in.
Ik liep helemaal naar het einde van de dam en keek nog wat over zee, waar helaas weinig te beleven was. Op de terugweg was het bikkelen tegen de wind in. Er zaten wat Huiskraaien bij het vispaleis, maar Zugma zat er niet  tussen. Dan nog maar even naar de Berghaven. Na enige tijd zoeken hoorde ik weer een Huiskraai roepen in de haven, zag eerst weer een gewone en toen... zat ineens Zugmayeri vlak voor mijn neus op een steiger! Hij liet zich nog aardig fotograferen ook. Zo, dat was mijn eerste nieuwe taxon voor 2013 in Nederland.
Mijn doelsoort was binnen en ik was zo onderhand door en door koud, dus toen de trein eraan kwam trok ik een sprintje en kon er nog net in springen. Ik was blij dat ik toch even was gegaan.

Een van de circa 25 Paarse Strandlopers langs de Noorderdam

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi beestje, Jan. Een gezellige vogel lijkt mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een bijzondere waarneming ,hij is wel heel erg mooi,en je hebt hem ondanks de kou er toch maar geweldig op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een echte gezelligerd, Cilja.
    Dankjewel, Nic.

    BeantwoordenVerwijderen