dinsdag 9 april 2013

09-04-2013: Heerlijk ontwaken & eindelijk zwaluwen!

Deze Grauwe Gans stond mooi te poseren bij Lappenheide
Vanmorgen werd ik zoals gewoonlijk om een uur of zes wakker door vogelgezang. Je moet weten: wij wonen in een huis uit de twintiger jaren en dat heeft voor- en nadelen. Nadeel is dat het 's winters in onze slaapkamer godsgruwelijk koud kan zijn omdat het huis nog grotendeels in de oude staat verkeert en we geen dubbele beglazing of isolatie hebben. De twee deuren naar het balkonnetje sluiten niet meer goed en aan alle kanten zitten er kieren. Maar een groot voordeel is dat je 's morgens de vogels hoort zingen alsof je onder de blote hemel ligt. In het voorjaar word ik dan ook meestal met plezier 's morgens vroeg wakker van de zingende Merels, Zanglijsters, Heggenmussen, Turkse Tortels, Vinken, Tjiftjaffen, Zwartkopjes en vaak ook van het gelach van 'onze' Groene Specht. Vanmorgen was dat niet anders, alleen: al ontwakende meende ik op de achtergrond eenmaal het knarsen van een Zwarte Roodstaart te horen. Even later wist ik het zeker, want de vogel kwam recht boven me op ons dak zitten zingen! Vorig voorjaar heeft -ie hier ook ruim een week gebivakkeerd en zat toen ook vaak bovenop de naburige kerk te zingen. Erg leuk, want Zwarte Roodstaarten zijn in Leerdam en omstreken nu niet bepaald dik gezaaid.
Ik had meteen zin om een stukje te gaan fietsen en na het ontbijt peddelde ik naar Lappenheide om te zien of de Zomertalingen er al waren of dat er wellicht zwaluwen boven de plas rondvlogen.

Wintertalingen genoeg bij Lappenheide, Zomertalingen ho maar.
Onderweg zongen diverse Tjiftjaffen en ik hoorde ook mijn eerste zingende Rietgors van het jaar. Bij Lappenheide aangekomen vlogen er onmiddellijk twee Boerenzwaluwen vlak over me heen. Heerlijk! Eindelijk! Zwaluwen! De lente is nu echt begonnen. Het echtpaar Bruine Kiek vloog rond boven het aangrenzende rietveldje, Veldleeuweriken en Graspiepers vlogen over en in de plas zwommen weer de bekende eenden, al was het aantal Smienten flink gereduceerd. Het aantal Kluten was daarentegen verdubbeld: er stonden er nu vier. Een erg fraaie en duidelijke IJslandse Grutto stond in de plas met wat Kieviten, twee Tureluurs en een Watersnip en een van de Kleine Plevieren vloog baltsrondjes. De voorspelde regen  leek er nog niet aan te komen, dus ik fietste na een halfuurtje turen en vergeefs zoeken naar de Casarca, verder naar Acquoy. Er vlogen een paar Kneutjes over en de eerste van nogal wat Kramsvogels liet zich zien. Ik fietste naar mijn Steenuilenplekje en jawel, een van de uiltjes zat lekker in z'n boom.

Op de Acquoyse Steenuilen kun je altijd rekenen.
Ik fietste richting Fort Asperen en zag nog een ontzettend mooie Groene Specht, een paar Scholeksters, een paar dollende Hazen en zo nog wat, en keek op de terugweg nog even bij Lappenheide, waar ik heel ver weg even een Blauwborst meende te horen, maar die zette niet door. Het was een leuk lenteochtendje geworden.

2 opmerkingen:

  1. wat hebt jij een prachtige ochtend gehad,je zou toch zo iedere dag kunnen beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie fietstocht geworden Jan!
    Leuke soorten en de steenuil zat wel erg mooi vrij.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen