dinsdag 16 april 2013

16-04-2013: Chaotische lente & een Velduil!

Hatsekidee, de Velduil, een nieuwe regiosoort voor mij!
Het weer zag er vanmorgen redelijk aangenaam uit en het was hoog tijd voor een flinke ronde door de streek teneinde wat zomergasten in te rekenen. Want een aantal daarvan zou nu toch wel gearriveerd zijn. En jawel, ik was nog niet ver van huis of ik hoorde (eindelijk) mijn eerste Zwartkop van 2013 zingen. Er zouden er nog een paar volgen vandaag. In een rietveldje langs de Linge hoorde ik mijn eerste Blauwborst van het jaar en na enig geduld kwam hij nog mooi in de kijker ook. Ik hoorde en zag er minstens zes vandaag. Dat was een leuk begin! Terwijl ik naar Lappenheide fietste, vloog er een Grote Lijster over me heen en ging in een boomtop zitten. Bij Lappenheide was er naast het reguliere Ooievaarspaar vandaag nóg een paar Ooievaars aanwezig, dat aanstalten maakte om een boomnest te bouwen, hetgeen de oorspronkelijke bewoners maar matig konden waarderen. Er was een tijdje sprake van zenuwachtig geklepper en gevlieg, maar uiteindelijk ging ieder toch weer naar z'n eigen nest c.q. nest in aanbouw.
Op Lappenheide was er nog weinig verandering gekomen in de vogelstand. Ik zag er een Watersnip, vier Kluten, twee Kleine Plevieren en minimaal twee mooie, duidelijke IJslandse Grutto's. De meeste Smienten zijn weg. Nog geen Zomertaling in zicht. Wel - en dat was verrassend - liep er ineens een hele zwik Grauwe Ganzen met kuikentjes rond! 
Na een tijdje speuren fietste ik verderop, richting Acquoy, waar ik even langs de Steenuiltjes ging. Een van de uilen zat rustig in z'n favoriete boom, en een Steenuil op de lijst is nooit weg.
Via de Langendijk kwam ik op de Nieuwe Zuiderlingedijk bij Asperen. Ik had nog maar een paar honderd meter over de dijk afgelegd toen ik ineens een Velduil in de berm zag jagen! Ik stopte en kreeg 'm mooi in de kijker, waarna de Velduil de weg over vloog en in een kale boomtop ging zitten. Natuurlijk maakte ik met het oog op de bewijsvoering meteen wat foto's, en ik fietste dichterbij in een poging een paar acceptabele platen te schieten. Ik kon er één maken (zie boven). Toen vloog de uil weg en verdween uit het zicht. Wat een knaller! Het was voor het eerst dat ik een Velduil hier in de regio zag.
Ik fietste verder, nog nagenietend van de Velduil. Het wemelde langs de dijk alweer van de Fitissen en de Tjiftaffen en hier en daar zong een Blauwborst of een Zwartkop. Even verderop hoorde ik mijn eerste Nachtegaal van 2013 zingen! Dat is altijd weer genieten. De vogel zong nog niet echt fanatiek, zo af en toe liet hij een strofe horen, maar het geluid is onmiskenbaar.
Langs de Tiendweg zag ik een Gewone Pad in het slootje zwemmen en twee Reeën maakten zich uit de voeten. En toen begon ineens de Koekoek te roepen! Wat is het een raar, chaotisch voorjaar, dacht ik. Nog geen Rietzanger, Snor of Sprinkhaanzanger gehoord, terwijl die vaak al begin april aanwezig zijn. Net de eerste Blauwborst en Zwartkop binnen, maar de Koekoek en de Nachtegaal zijn er ook al. En de Grauwe Ganzen lopen ineens allemaal met kuikentjes rond. Wat een toestand.
Bij Vogelswerf ging ik een tijdje op het bankje aan de Linge zitten. Er vloog een Sperwer over en bij vier aanwezige Boerenzwaluwen voegden zich na een tijdje twee Huiszwaluwen, alweer een jaarsoort. Op de terugweg vloog er ook nog een roepende Gele Kwikstaart over me heen. Qua vlinders was het huilen met de pet op: slechts vier Kleine Vossen en geen Oranjetipje in zicht...

Een van de Ooievaars van Lappenheide

1 opmerking:

  1. Prachtige waarnemingen vanuit de Vijfheerenlanden Jan!
    Schitterende en ongewone soort die velduil. Staat nog op de foto ook! Ook de andere soorten zijn mooi, o.a. koekoek en nachtegaal!

    Groet,
    Arné

    ps. vorige reactie verwijderd, want ik was nog ingelogd op account van m'n broertje:-)

    BeantwoordenVerwijderen