woensdag 17 april 2013

17-04-2013: Meer voorjaarssoorten

Een Torenvalkman poseerde langs de Diefdijk.
Ook vandaag was het lekker weertje, dus stapte ik rond elf uur op de fiets om te gaan vogelen langs de Diefdijk en bij de uiterwaarden van Everdingen. Langs het fietspaadje achter de Oude Horn vond ik mijn tweede amfibiesoort van het jaar: maar liefst acht roepende, prachtig blauw gekleurde Heikikkers! Dat was alvast een leuk begin. Helaas zaten ze te ver weg voor een foto, maar met de 15x-kijker waren ze prachtig te zien.
Tot aan Everdingen gebeurde er verder niet vreselijk veel. Bij de uiterwaarden aangekomen ging ik eerst een rustig zitten en speurde de vogels af. Veel Grutto's aanwezig, met ook weer minstens één IJslandse ertussen (ik heb er niet echt op gelet vandaag). Veel Tureluurs en een zestal Kluten liepen er rond. Al snel zag ik mijn eerste jaarsoort: de Visdief. Er bleken er vijf rond te vliegen. Vlak voor me begon een Rietzanger te zingen, en ook die was een jaarsoort. Ik speurde de eenden af op Zomertalingen en zag enkele Pijlstaarten, maar de gewenste taling zat er vooralsnog niet bij. Wel merkte ik tussen de Grutto's ineens twee Regenwulpen op, en dat is altijd weer leuk. Bovendien waren ook zij nieuw voor de jaarlijst. 
Een eindje verderop richting het plaatsje Everdingen vond ik uiteindelijk toch mijn Zomertaling. Het was een mannetje en hij zat met z'n kop tussen zijn veren te pitten tussen de Wintertalingen.
Op de terugweg zag ik mijn eerste Dagpauwogen van dit jaar en mijn eerste koolwitje - soort helaas niet te bepalen. Ook liet zich een man Torenvalk mooi fotograferen. 
De Bergeenden zijn nu op hun mooist.

3 opmerkingen:

  1. o wat is de bergeend mooi,volgens mij poseert hij speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie verslagen weer, Jan! en jij hebt de primeur van de streek dit jaar met de velduil! Twee weken geleden had ik op weg naar mijn werk, ook een uil in het weiland gezien voor het tankstation richting Vuren vlak voor de oprit naar de A15. Maar kon in de gauwigheid niet zien of het een rans- of een velduil was. Nu maar wachten of er weer eens een zeldzame waarneming van de lappenheide afkomt en of jouw cetti's zanger weer terugkeert:-) Blijft fantastisch dat vogelen net als jouw blog!

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen