woensdag 24 april 2013

24-04-2013: Rondje streek, vlinders schaars

Overal zwemmen Grauwe Ganzen met jong grut.
Het was lekker weertje vandaag, dus na het ontbijt stapte ik op de fiets om weer eens een rondje streek te doen. Ik hoopte vandaag vooral op wat vlinders, met name het Oranjetipje. En er zijn ook nog wel wat zomervogels voor de jaarlijst te scoren in mijn omgeving. 
Bij Lappenheide was het rustig, afgezien van het vele ganzenkroost. Weinig steltjes: twee Tureluurs, vier Kluten en evenzoveel Grutto's, een Kleine Plevier en wat Kieviten. Ik fietste naar Acquoy, maar de Steenuilen zaten niet in hun favoriete boom vandaag. Dan maar de Nieuwe Zuiderlingedijk op. Daar ging het beter, want ik zag zowaar een witje vliegen, pas mijn tweede witje van het jaar - dat geeft wel ongeveer de vlindersituatie van dit voorjaar aan - en dit witje was een Klein Geaderd Witje. Ik zag er vier vandaag, plus nog een schamele zes of zo ongedetermineerde witjes. Geen Oranjetipje in zicht. 
Een stukje verder langs de dijk hoorde ik de Sprinkhaanzanger ratelen, een jaarsoort. Hoewel hij klonk alsof -ie open en bloot zat, kon ik hem niet vinden met de kijker. De Nachtegaal zat nog op zijn plekje en deed hard zijn best om een partner binnen te zingen. Verder waren er de intussen alweer gewoon geworden zomervogels en dus een enkel witje. 

Voor wat betreft de vlinders is alleen de Kleine Vos hier vrij algemeen aanwezig.
Ik ging een tijdje op het bankje langs de Linge bij Vogelswerf zitten en genoot van een Torenvalk, baltsende Buizerden en een man Bruine Kiekendief. Een Veldleeuwerik zong en een Kleine Vos liet zich fotograferen. Op de terugweg probeerde ik nog van alles, maar veel kwam er niet uit. Toen ik bijna thuis was, vloog er ineens een Boomblauwtje langs, en dat was natuurlijk wel weer leuk.

1 opmerking:

  1. je mag dan niet veel vlinders gezien hebben maar verder was er genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen