vrijdag 31 mei 2013

31-05-2013: Een score van 100%

De Terekruiter: voor mij een mooie nieuwe soort voor Nederland!
Er is momenteel van alles te beleven op vogelgebied in ons land en met name in en rond mijn geboortestreek. Dus had ik afgesproken met René om vandaag eens een paar goeie soorten te gaan scoren. We begonnen met de Terekruiter die al een aantal dagen op het Landje van Gruijters te Spaarndam bivakkeert en die voor mij nog een nieuwe soort voor Nederland zou zijn. Meestal zitten die beesten op absurde plekken als de Eemshaven of ergens diep in Zeeland en zijn ze na hoogstens twee dagen vertrokken. Maar dit Terekje heeft het best naar zijn zin in Spaarndam en zit er nu al een dag of vijf. Hem zien was een simpel karwei: er stond al een aantal vogelaars te kijken en de Terekruiter liet zich prachtig door kijker en telescoop bekijken terwijl hij druk doende was met het vangen van insectjes en het ruzieën met de lokale Tureluurs. Voor een goeie foto (met mijn simpele toestelletje) was het toch nog wat ver, maar goed, een leuk bewijsplaatje heb ik wel kunnen maken. We hebben ruim een halfuur naar het onderhoudende beestje staan kijken, lekker in de zon, want die scheen vandaag weer eens.
Daarna was het tijd voor het andere klapstuk: de Kleine Klapekster die bij Voorhout zit. René had 'm vanmorgen vroeg al opgehaald, want voor hem was het nog een totaal nieuwe soort. Maar nu reden we terug naar Voorhout zodat ik de vogel, een fraaie adult, ook kon zien. Ook de Kleine Klap werkte buitengewoon goed mee. Hij bevond zich steeds open en bloot op paaltjes en dook zeer regelmatig naar beneden om een hommel, bij of een ander insect te grazen te nemen.
De Kleine Klapekster, wat een ontzettend mooi beest!
De enige andere Kleine Klapekster die ik in Nederland heb gezien was een onvolwassen vogel, en dan is zo'n adult beest toch wel andere koek met zijn mooie inktzwarte masker en die roze gloed op z'n onderdelen. We bleven dan ook zo'n drie kwartier van hem genieten, muzikaal begeleid door een fanatiek zingende Veldleeuwerik, een vogel die we hier in de streek niet of nauwelijks meer te horen krijgen...
We hadden nog wat tijd over en dus besloten we om nog even langs de Iberische Tjiftjaf van het Sloterpark in Amsterdam te gaan. Ook deze plek was vrij snel gevonden en hetzelfde gold voor de vogel, die ik al van een afstand hoorde zingen. Zingen deed -ie constant, dus hij maakte het ons makkelijk. Hij zat aanvankelijk wat verder weg, maar uiteindelijk kregen we het IbTjifje ook nog even leuk in de kijker. En zo werd het een van die zeldzame dagen met een volle 100% score aan zeldzaamheden, waaronder voor mij een nieuwe soort voor Nederland en voor René een totaal nieuwe soort plus nog een nieuwe voor Nederland! Het spreekt vanzelf dat we zeer tevreden waren over deze 31e mei van het jaar 2013.
De Kleine Klap zat constant open en bloot op paaltjes.

2 opmerkingen: