dinsdag 25 juni 2013

25-06-2013: Rondje streek & een leuke vondst

Op plantengebied is er van alles te beleven in de streek. Hier de prachtige Korenbloem.
Het was eindelijk weer eens aardig weer vandaag, dus stapte ik vanmorgen op de fiets voor een rondje streek. De eerste stop was Lappenheide, waar de Kluten een goed broedseizoen hebben gehad, gezien de vele vogels in de puberleeftijd die er rondstapten. Leuk was ook een paar Kuifeenden met heel kleine pullen, die desondanks de duikkunst al beheersten. Een paar Bergeenden zwom eveneens met pullen rond. Ook de Kieviten hebben het goed gedaan, op het aangrenzende weiland stond een groep van zeker vijftig vogels, waaronder veel juvenielen.
Kluut bij Lappenheide
Boven de plas fourageerden Huis-, Boeren- en Gierzwaluwen en er stapten Tureluurs, een Scholekster en Kleine Plevieren rond. De beide Ooievaarsnesten zijn nog steeds bezet, maar ik kon niet zien of er al jongen waren. Een Bosrietzanger zat luidkeels te zingen, en die zou ik nog vaker horen vandaag. Er ontstond grote paniek onder de watervogels toen de plaatselijke Bruine Kiekendief (het mannetje) met een prooi in z'n klauwen kwam langsvliegen.
Een van de twee vlinders die ik zag op deze dag in juni was een verse Kleine Vos.
Ik fietste verder richting Acquoy en keek of ik de Steenuil kon vinden op z'n vaste stek. En jawel, daar zat -ie weer eens. Hij geeuwde nog een keer en sufte lekker verder. Ik ging verderop richting Fort Asperen en genoot van de vele bloeiende planten die ik tegenkwam, zoals een veld vol met Grote Ratelaar en een berm vol Grote Klaprozen en Korenbloemen (onder meer).
Ooievaar op het nest bij Lappenheide.
Er zong een Koekoek en opnieuw een Bosrietzanger. Even verderop hoorde ik een Grasmus en een Zanglijster.
Ik ging de Nieuwe Zuiderlingedijk op en hoorde kort een Spotvogel zingen. Ik fietste helemaal door tot ik bijna in Vogelswerf was en liep daar aan het eind van de dijk een eindje langs een slootje om juffers en libellen te zoeken. Ik vond een paar jaarsoorten, zoals Lantaarntje, Variabele Waterjuffer en Grote Roodoogjuffer. Ook kwam mijn eerste Gamma-uiltje van het jaar voorbij vliegen. Na een tijdje insecten kijken fietste ik dezelfde weg terug en daar kwam ik de verrassing van de dag tegen: een Oranje Luzernevlinder! Hij vloog op toen ik langsfietste en vloog een stukje met me mee langs de dijk. Natuurlijk stopte ik en probeerde de vlinder te fotograferen, maar aanvankelijk was -ie erg vliegerig en had ik de grootste moeite om hem in het oog te houden. Toen de zon even achter de wolken kroop werd hij rustiger, en uiteindelijk kon ik met de camera vlakbij komen en een paar bewijsfoto's maken. Het was alweer een aantal jaren geleden dat ik voor het laatst een Oranje Luzernevlinder in Nederland zag en ik was dan ook erg blij met deze waarneming.
De Oranje Luzernevlinder!
Berm vol Grote Klaprozen.

2 opmerkingen:

  1. wat is dit een prachtige klaprozenberm dit is genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jan

    Al een tijdje niets van me laten horen maar zoals altijd volg, lees en bekijk ik je met blog met veel plezier en bewondering. Het leukste zijn natuurlijk die mooie verslagen uit eigen streek maar ook verder weg heeft mijn aandacht want wie weet kom ik daar nog wel eens:-) Qua fotografie wordt je blog ook steeds mooier en het blijft leerzaam. Blijf ervan genieten dus hoop je nog heel lang te mogen volgen!

    Groet Kees
    http://www.keesdekker.net/

    BeantwoordenVerwijderen