donderdag 2 januari 2014

02-01-2014: Bye bye Huiskraai...

De Huiskraai, een prachtige vogel. Hoe lang kunnen we nog van 'm genieten?
Vandaag een dagje naar Hoek van Holland geweest om de Huiskraaien nog eens te bekijken zolang het nog kan en om te zien of er nog leuke kust- en zeevogels te scoren waren voor de jaarlijst. De Huiskraaien waren er gelukkig nog en ik had ze snel gevonden. Zoals de lezers van dit blog waarschijnlijk wel weten, heeft de Raad van State onlangs geoordeeld dat deze fraaie, intelligente vogels mogen worden weggevangen en gedood, omdat het exoten zouden zijn. Hoe dat precies zit en hoe ik daarover denk kun je achter deze link lezen. Hoe dan ook, ik nam te gelegenheid te baat om nog een keertje van ze te genieten en om wat foto's te maken. Ik hoop van harte dat deze slimmeriken zich niet laten vangen.
"Laat me met rust!"
Het was verder eigenlijk vrij rustig in Hoek van Holland. Leuk waren de Drieteenmeeuwen die zo nu en dan langs en over de Noorderdam vlogen. Altijd een leuke soort om maar weer te hebben als je, zoals ik, niet al te vaak aan zee komt. Ook de Steenloper, Paarse Strandloper en Oeverpieper waren present. Verder opvallend weinig steltjes, alleen een paar Wulpen en Tureluurs. Aan het eind van de dam vlogen massa's Aalscholvers over zee naar zuid, maar verder niets bijzonders. Wel hing er een Grijze Zeehond rond.
Aan het eind van mijn bezoek liep ik nog even de duintjes in en vond een paar Koperwieken en nog wat andere 'normale' kleintjes. Het was een leuk dagje, niet te koud en lekker zonnig weer.


1 opmerking: