woensdag 12 maart 2014

12-03-2014: De lente is los

Een Gehakkelde Aurelia, bloeiende Sleedoorn en blauwe lucht. Als dat geen lente is...
Het kan niet op met het weer de laatste dagen. Vandaag was het opnieuw heerlijk lente-achtig met weinig wind, veel zon en temperaturen omstreeks 15 graden. Lekker weer dus om de kijker en het fototoestel te pakken en op de fiets te stappen. Eerst naar Lappenheide, waar de Tjiftjaf zong en de beide Ooievaars op het nest zaten. Er zaten weer veel Kieviten en Grutto's, en tussen die laatste vond ik minimaal vijf mooie IJslandse Grutto's. Qua steltlopers waren vandaag ook Tureluur, Kluut, Scholekster en Watersnip aanwezig, maar helaas nog niet de Kleine Plevier. Leuk was wel een langsvliegende Atalanta, mijn vijfde vlindersoort van 2014 alweer. Een Grote Zilverreiger stond aan de rand van een slootje.
Ik fietste naar Acquoy, kwam Witte Kwikstaarten tegen en probeerde de Steenuil, maar die zat niet op z'n plek.
Zo valt hij toch wat minder op...
Verder over de Langedijk, waar nog steeds een twintigtal Kramsvogels rondhangt. Ik passeerde een bloeiende Sleedoorn die vlak langs de weg stond, en besloot te stoppen om macrofoto's van de bloemen te maken. Maar terwijl ik stond te kijken merkte ik ineens een Kleine Vos op, en nog een, en nog een. En toen ineens een Gehakkelde Aurelia, mijn zesde vlindersoort van het jaar. Omdat ik een paar dagen geleden al mooie Kleine Vossenfoto's had kunnen maken, concentreerde ik me nu op de Gehakkelde Aurelia. Er bleken zelfs twee aurelia's rond te hangen. Toen de beide vlinders wegvlogen ging ik ook weer verder. Bij Fort Asperen zwommen twee Muskuseenden voor de escapelijst.
Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk vond ik de eerste bloeiende Pinksterbloem van het jaar. Ook leuk was de Boomklever die fanatiek zat te roepen op de kruising met de Kerkweg. De Boomklevers doen het de laatste jaren goed in deze streek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten