woensdag 16 april 2014

16-04-2014: Opnieuw een Cetti's Zanger in de streek

Het was rustig bij Lappenheide, maar de Grauwe Ganzen hebben weer volop kroost.
Om een uur of half twaalf fietste ik naar Lappenheide om te zien of daar nog iets te beleven was. Dat viel nogal tegen, het was er bijna leeg. Een paar Kieviten, de Ooievaar op het nest, een paar Kleine Plevieren en Kluten en er vloog een Boerenzwaluw over, maar daarmee was het wel zo'n beetje op. Alle Grutto's en vrijwel alle eenden waren weg. Alleen de Grauwe Ganzen, die doen het weer goed. Ze hadden alweer volop jongen.
Er vloog een Groot Koolwitje, de eerste van vele vandaag. Ik heb de indruk dat het Groot Koolwitje het verschrikkelijk goed doet dit jaar, ik kan me niet herinneren dat ik er ooit zoveel heb gezien. Je ziet ze werkelijk overal.
Groot Koolwitje, mannetje
Ik besloot nog maar even de Nieuwe Zuiderlingedijk af te fietsen, het was immers mooi weer en wie weet zou ik de eerste Snor, Grasmus, Koekoek, Braamsluiper of Sprinkhaanzanger tegen het lijf lopen. De Steenuiltjes van Acquoy waren weer eens niet te vinden. Langs de Langendijk meer vlinders: Klein Geaderd Witje en Dagpauwoog. Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk vloog een vrouwtje Bruine Kiekendief met een blauwe vleugelclip aan de rechter vleugel. Ik ben benieuwd waar die vandaan komt. In hetzelfde rietveld zong mijn eerste Snor van 2014, een heerlijk gehoor! Een stukje verder liep ik een eindje beneden aan de dijk, op de plaats waar ik de vorige keer mijn eerste Oranjetipjes had. Ook nu zaten er weer een paar mannetjes Oranjetipje, en ook twee Bonte Zandoogjes, meer Groot Koolwitjes en Kleine Geaderde Witjes en ik vond er mijn eerste Boomblauwtje van 2014, eindelijk!~
Mannetje Citroenvlinder
Ik hoorde een snel gebrabbel van laag uit het struikgewas komen en jawel, daar was mijn eerste Grasmus van het jaar. Later vond ik er nog een bij de Koornwaard. Langs het tweede stuk Nieuwe Zuiderlingedijk vond ik een mooi plekje met veel vlinders, zodat ik de tijd nam om wat foto's te maken. Er vloog wederom een Oranjetipje, maar ook weer een mannetje Citroenvlinder! De Citroentjes lijken deze streek helemaal ontdekt te hebben, want voor 2014 zag ik er ooit maar eentje, en dit jaar heb ik ze al op zeker vijf verschillende plekken gezien!
Mannetje Oranjetipje.
Ik was van plan om een tijdje op het bankje bij Vogelswerf aan de Linge te gaan zitten in de hoop dat er Visdieven langs zouden komen, want die heb ik ook nog niet dit jaar. Maar helaas, het bankje was bezet. Daarom fietste ik maar door naar het volgende bankje, aan het begin van de Appeldijk en bij de ingang van de Koornwaard. Groot was mijn verrassing toen ik ineens een Cetti's Zanger vlakbij me hoorde zingen! Hij liet zich onregelmatig horen, soms slechts eenmaal, dan weer een aantal keer achter elkaar. Hemelsbreed is het nog geen kilometer van de plek waar ik twee jaar geleden de eerste voor Gelderland ontdekte. Zou het dezelfde kunnen zijn? Feit is dat de Cetti's Zanger het buitengewoon goed doet in ons land, maar in de streek blijft hij toch een leuke soort om te ontdekken.
Ik liep nog een rondje door de Koornwaard, maar wist niet veel meer toe te voegen aan de daglijst, die weer erg leuk was geworden.
Dagpauwoog.

3 opmerkingen: