maandag 28 april 2014

28-04-2014: Eindelijk Gierzwaluwen en de eerste libel

Mijn eerste libel van 2014 wilde ook meteen wel op de foto: de Viervlek.
Vanmiddag even naar Lappenheide gefietst met het idee om mijn nieuwe fototoestel wat meer uit te testen. Meestal zitten er wel ganzen of ander gevogelte dichtbij de weg, dus daar wilde ik een beetje op gaan oefenen. Maar je zult het altijd zien: vandaag zat alles achterin. Ik probeerde nog wat met verre Kluten, Bergeenden en mijn eerste Oeverloper van 2014, maar dat werd allemaal niks. Overigens was het er qua vogels best leuk, met een constant roepende Koekoek, zingende Tuinfluiter en Rietzangers, twee Visdieven en negen Kluten.
Ik besloot het struinpad dat langs het gebiedje loopt maar eens te proberen in de hoop daar mijn eerste libellen of juffers van het jaar te vinden. En dat lukte uiteindelijk in de vorm van een fraaie Viervlek, die rustig op een rietstengel bleef zitten zodat ik de tijd had om wat probeersels te doen met mijn nieuwe camera. En dat gaf leuke resultaten, zoals je hier kunt zien.
Na een tijdje liep ik terug en ineens zag ik hem: de eerste Gierzwaluw van 2014 vloog boven mijn hoofd! Altijd weer een heerlijk moment, het enige echte begin van de zomer wat mij betreft. Even later vlogen er kortstondig drie Huiszwaluwen boven de plas en ik hoorde opnieuw Gierzwaluwen, maar die zaten zo hoog dat ik ze niet zag.
Nogmaals de Viervlek, op een andere rietstengel.

2 opmerkingen: