zondag 27 juli 2014

27-07-2014: Oranje Luzernevlinder ook weer binnen

Mijn eerste Oranje Luzernevlinder voor 2014!
Vanmiddag besloot ik een eindje te gaan lopen door een ruig stukje land langs de Nieuwe Zuiderlingedijk tussen Leerdam en Heukelum. Dat pakte goed uit. Alledrie de koolwitjes vlogen er, Icarusblauwtjes, Bont Zandoogjes, Kleine Vossen, een Atalanta, een Argusvlinder én... een prachtige Oranje Luzernevlinder, mijn eerste van 2014 en een goeie om weer op de jaarlijst te hebben, want dat lukt niet ieder jaar. Gelukkig liet de luzernevlinder zich ook leuk fotograferen.
Zo kun je mooi zien dat het een Oranje Luzernevlinder is en niet een Gele.
Van luzernevlinders moet je indien mogelijk altijd even een plaatje maken met wat tegenlicht, want dan kun je pas goed zien of je met een Oranje of een Gele te maken hebt. Bij de Oranje zit zowel langs de boven- als de ondervleugel een dikke zwarte rand en bij de Gele alleen langs de bovenvleugel.
Leuk vond ik ook dat ik de Kustsprinkhaan weer eens bewust hoorde. Er zongen nog allerlei andere sprinkhanen, misschien ook Gouden Sprinkhaan, maar dat ga ik eerdaags nog even tot de bodem uitzoeken. Van de libellen zag ik drie Bruine Glazenmakers, vijf Paardenbijters, twee Gewone Oeverlibellen, enkele Lantaarntjes en Grote Roodoogjuffers, twee Steenrode Heidelibellen en een Bloedrode Heidelibel. De hele tijd werd ik muzikaal (nou ja) begeleid door een paar jonge Buizerds die constant aan het roepen waren.  Het was een erg leuke wandeling.
Bloedrode Heidelibel
En de Argusvlinder, die bij ons in de streek gelukkig nog redelijk algemeen voorkomt.

1 opmerking: