dinsdag 29 juli 2014

29-07-2014: Paar uurtjes AW duinen

De Heivlinder. Weer eens iets anders dan op de grond of tegen een boom.
Een paar dagen geleden stuurde Dirk Pompert me een foto toe van een libel, genomen in de AW duinen. Op de foto stond tot mijn grote verrassing een Zuidelijke Glazenmaker, een zeer zeldzame soort in Nederland. Omdat ik toch van plan was om deze week nog een keer naar de AWD te gaan in combinatie met een familiebezoekje, werd het opzoeken van deze libel voor mij topprioriteit, want voor mij zou het nog een nieuwe soort zijn. Het mocht echter niet zo zijn. Toen ik vanmorgen om negen uur per trein in Hillegom arriveerde, bleken er geen OV-fietsen meer te zijn. Bovendien scheen niet het beloofde zonnetje, maar was het zwaar bewolkt en winderig, niet bepaald optimaal libellenweer. Daarom besloot ik naar de ingang Panneland te lopen, een flinke tippel, maar nog altijd een stuk dichterbij dan de plek van de glazenmaker. Doelsoort nr. 1 werd de Heivlinder, die ik nog voor de jaarlijst moest hebben.
En dan loop je onverwachts ook nog tegen een vrouwtje Keizersmantel aan!
Ik dacht eerst maar een bakkie koffie te gaan scoren bij het koffiehuis Panneland, maar ach hemel, het was natuurlijk dinsdag en dan zijn ze gesloten. Intussen was het met het weer nog steeds niet veel en de voeten waren al pijnlijk voor ik goed en wel kon beginnen, dus het begin van deze 29e juli was niet echt top, zeg maar. Ik besloot een tijdje op een bankje te gaan zitten en te wachten tot de zon zou doorbreken. Na een halfuurtje begon het wat op te warmen en kwam de zon zo nu en dan even tussen de wolken door. Ik liep daarom een stukje verder en ja hoor, daar kwamen de vlinders. Veel Bruin Zandoogjes, Bont Zandoogjes, een drietal Argusvlinders, een Bruin Blauwtje, een Atalanta, vier Kleine Parelmoervlinders, een Klein Geaderd Witje: dat was leuk.
Kleine Parelmoervlinder.
Toen het lekker opgewarmd was liep ik naar een stukje bos waar ik vaak Heivlinders zie. Ernaast staat een grote bos Late Guldenroede te bloeien en jawel, tussen veel zandoogjes zat daar ineens een fraaie Heivlinder bovenop de Guldenroede. Met een beetje moeite liet de Heivlinder zich uiteindelijk mooi fotograferen. Ineens vloog er een grote oranje vlinder langs me heen en landde aan de andere kant van het bosje Guldenroede: een vrouwtje Keizersmantel! Ze zijn dit jaar goed vertegenwoordigd in de duinen, dat blijkt wel.
De plek leverde ook nog een libellenjaarsoort op: een vrouwtje Blauwe Glazenmaker, dat helaas te snel weer verdwenen was.
Een van de vele Bruin Zandoogjes die de Guldenroede frequenteerden.
Na enige tijd besloot ik om terug te lopen naar het station om te zien of er intussen een fiets beschikbaar was, zodat ik mijn familie of de Zuidelijke Glazenmaker nog even zou kunnen bezoeken. Dit was helaas niet het geval, zodat ik maar op de trein naar huis stapte. Het zou een lange reis worden. Doordat er storingen waren op het traject Dordrecht-Leerdam kwam ik op station Sliedrecht Baanhoek terecht. Ik herinnerde me dat daar de laatste tijd nogal eens Oranje Zandoogjes worden gezien, en aangezien ik er uiteindelijk twee uur vast zat zonder dat er een trein kwam opdagen, had ik tijd genoeg om die op te zoeken. Dat lukte, hoewel ik 'm helaas niet fraai op de foto kreeg. Uiteindelijk kwam er gelukkig toch nog een trein opdagen die me naar Leerdam bracht. Het was een lange dag, maar met leuke soorten.
Argusvlinder.
Bont Zandoogje.
Nog eens de Heivlinder.
En nog een keer het vrouwtje Keizersmantel.

1 opmerking:

  1. Dat een treinstoring zulke mooie foto,s tot gevolg kan hebben is toch wel weer mooi.

    BeantwoordenVerwijderen