dinsdag 5 augustus 2014

05-08-2014: Vlinders en libellen

De Kleine Plevier is geen vlinder of libel, maar liet zich wel mooi platen vandaag.
Juni, juli en augustus zijn de maanden waarin de vlinder- en libellenliefhebber in mij zich kan uitleven. Op vogelgebied is er vaak niet zoveel te beleven, en de vlinders en libellen vliegen volop. Ook vandaag ging ik weer op pad met als doel deze beestjes te fotograferen, maar eerst keek ik even bij Lappenheide welke vogels er zaten. Veel Kieviten, een paar Kluten en verder de gewone eenden en ganzen. O ja, en een Kleine Plevier wilde dolgraag op de foto!
Er zaten erg veel vlinders op de Kattenstaart en het Koninginnenkruid, dus ik liep een stukje langs het struinpad. Intussen vloog er tussen de Boeren- en Huiszwaluwen ineens nog een Gierzwaluw laag boven de plas, erg leuk!
Vrouwtje Bloedrode Heidelibel bij Lappenheide.
De Argusvlinder doet het goed in de streek dit jaar. Op een klein stukje vond ik zeker vier exemplaren. Ook vloog er weer een Oranje Luzernevlinder langs, altijd leuk. Alledrie de 'gewone' heidelibelsoorten waren present en ook twee Bruine Glazenmakers, die ik persoonlijk een van de mooiste Nederlandse libellen vind, maar die zich nooit laten fotograferen. Ook vandaag heb ik weer een hele tijd naar ze staan kijken, in de hoop dat ik er eentje ergens zou zien landen. IJdele hoop, helaas. Maar het blijft een genot om naar ze te kijken.
Ik fietste door naar de Nieuwe Zuiderlingedijk, waar ik van het voorjaar een paadje heb ontdekt langs een mooie sloot. Die wilde ik weleens checken op libellen. Ook hier weer Bruine Glazenmakers, en ook drie Paardenbijters, en de Steenrode Heidelibel liet zich erg mooi fotograferen.
Vrouwtje Steenrode Heidelibel.
Daarna door naar de Koornwaard, altijd een erg leuke plek. De Cetti's Zanger zong niet vandaag, misschien is hij wel vertrokken. Wel vloog er direct een Boomvalk over me heen die zich erg mooi liet zien, en even later schoot er een IJsvogel langs.
Ook hier weer minstens vier Argusvlinders en een Oranje Luzernevlinder die heel zenuwachtig heen en weer vloog, zodat hij niet op de foto terecht kwam. Wel werkten de heidelibellen weer erg goed mee en een man Gewone Oeverlibel wilde ook wel op de foto. Een vrouwtje Blauwe Glazenmaker hing even voor me in een boom en verder zaten er veel 'gewone' vlinder- en libellensoorten. Op de terugweg bij het kasteel van Heukelum nóg een IJsvogel. Dat was een mooie afsluiter.
Mannetje Bloedrode Heidelibel.
Bruinrode Heidelibel.
Mannetje Gewone Oeverlibel.
Steenrode Heidelibel met prooi.

1 opmerking: