donderdag 28 augustus 2014

28-08-2014: Visarend, zilverreigers en lepelaars

Visarend!
Vanmorgen kwam er vanuit het recent opgerichte lokale whatsappgroepje een melding van meerdere Visarenden ter plekke bij Everdingen. Erg leuk natuurlijk, en mede omdat ik hem nog niet op de jaarlijst had stapte ik maar eens op te fiets richting de uiterwaarden van Everdingen, waar ik deze zomer nog niet was geweest. Maar eerst even bij Lappenheide langs, waar behalve een grote groep Kieviten niets bijzonders te beleven viel. Bij de uiterwaarden was het erg leuk, met onder meer zeker zes Kleine - en drie Grote Zilverreigers en tien Lepelaars. Zowel Torenvalkjes als Buizerden stonden te bidden, maar aanvankelijk van de Visarenden geen spoor. Ik besloot een eindje het gebied in te lopen vanaf het paadje vlak voor Everdingen, en nauwelijks was ik onderweg of jawel, daar kwam een Visarend aangevlogen. Eerst ver weg, af en toe biddend, toen steeds dichterbij, maar net toen hij binnen fatsoenlijke foto-afstand kwam zette hij ineens de vaart erin en vloog snel over me heen naar de andere kant van Everdingen. Gelukkig kon ik toch nog een bewijsplaatje maken.

1 opmerking: