dinsdag 9 september 2014

09-09-2014: Bruine Winterjuffer op dakterras!

De Bruine Winterjuffer, niet bepaald algemeen bij ons in de streek.
Soms brengen heel kleine dingen groot geluk. Dat mocht ik vanmiddag weer eens ervaren. Ik had de vele planten op ons dakterras deels ontdaan van dode takjes en uitgebloeide bloemen en legde net aan Cilja uit dat ik een paar dode stengels bewust had laten staan voor de libellen (er bivakkeren nogal eens heidelibellen op ons terras), toen ik in een van die dode stengels een juffertje ontwaarde. Een Bruine Winterjuffer!
Het is een mannetje, wat te zien is aan de tangvormige achterlijfaanhangsels.
Nu kwam ik de Bruine Winterjuffer vroeger nog weleens tegen in de duinen, en eenmaal was het me gelukt om een foto van 'm te maken met het Nikon Coolpixje dat ik destijds had, maar die foto was niet erg geslaagd. Hier in Leerdam had ik 'm nog maar tweemaal eerder gezien, en niet fotogeniek. Maar deze Bruine Winterjuffer maakte geen aanstalten om snel te vertrekken en terwijl Cilja 'm in de gaten hield sjeesde ik naar boven om mijn fototoestel te pakken. Gelukkig zat -ie er nog toen ik terugkwam en dat leverde me dus mijn eerste fatsoenlijke foto's van de Bruine Winterjuffer op. En daar werd ik dus best erg gelukkig van.

1 opmerking: