zaterdag 1 november 2014

01-11-2014: Bizar toeval

Het moet niet gekker worden!
Het was vandaag heerlijk weertje natuurlijk, maar ik moest de galerie bemannen dus van op stap gaan kwam het niet. Dan maar lekker buiten zitten op ons fraaie dakterras met uitzicht en hopen dat er nog leuke vogels of andere beestjes zouden verschijnen. Ik zat vanmorgen al vroeg in de startblokken om vogeltrek te kijken en uiteraard keek ik uit naar de Zwarte Roodstaart die gisteren mijn bestaan zo had veraangenaamd. Maar helaas: de vogel leek verdwenen. Tot ik vanmiddag om een uur of half vier ineens het roodstaartje weer zag zitten, bovenop ons dak. Hét roodstaartje? Niet dus, want zoals je zelf kunt vaststellen aan de hand van bijgaande fotos: dit was duidelijk een mannetje met z'n zwarte gezicht! Nou ja zeg, wat een ongelooflijk toeval. Tot gisteren nog maar eenmaal eerder een Zwarte Roodstaart gezien vanaf ons dakterras en nu twee dagen achter elkaar een ander exemplaar!
Er waren nog meer leuke verrassingen vandaag, zoals 35 overtrekkende Kleine Rietganzen, een soort die ik nog maar eenmaal eerder had op ons dakterras. Ook kon ik nu met zekerheid vaststellen dat er twee Grote Gele Kwikstaarten huizen in het havengebiedje van Leerdam.
Er was vanmorgen best veel trek, voor dakterrasbegrippen, zoals 114 Grauwe Ganzen, 72 Vinken, 361 Spreeuwen, 86 Houtduiven en verder nog onder meer Veldleeuweriken, Koperwieken, Zanglijsters en Kramsvogels. Ook nog twee Dagpauwogen en een overtrekkende Atalanta op deze 1e november, die aanvoelde als een mooie meidag.
Het is een jongetje!

2 opmerkingen: