dinsdag 20 januari 2015

20-01-2015: Leuke regiosoorten

Een tweede kalenderjaar Pontische Meeuw in De Waai.
Het was vanmorgen heerlijk rustig weer en er was ook geen mist, dus stapte ik om tien uur op de fiets om een rondje streek te doen. Eerst naar Lappenheide, waar het tot mijn grote genoegen helemaal vol zat met eenden en ganzen. Al snel had ik een groepje Wintertalingen te pakken, die een jaarsoort waren. Er zaten erg veel Smienten, die ook al lekker aan het baltsen waren, en Krakeenden. Ook Kuif-, Slob- en Wilde Eend waren van de partij. Na een tijdje kreeg ik ook een man Pijlstaart in het vizier, een leuke jaarsoort. Er stonden alweer een paar Kieviten en een Scholekster en een van de Ooievaars kwam overvliegen. Op het aangrenzende weilanden stonden zeker 150 Kolganzen, en al speurend daartussen vond ik zomaar een Rotgans!
Rotgans tussen de Kollen bij Acquoy.
Nu is een Rotgans aan de kust niets bijzonders, maar zo ver in het binnenland zie je ze niet vaak. Voor deze regio is het een zeldzame soort en dat vond ik uiteraard erg leuk. Het feit dat -ie nog een jaarsoort was, maakte deze vondst nog leuker.
Ik besloot via het fietspaadje langs de Oude Horn naar De Waai te fietsen om daar de meeuwen te checken. Nou, dat was een goeie zet. De eerste de beste meeuw waar ik mijn kijker op richtte was een tweede kalenderjaar Pontische Meeuw, alweer een erg fijne jaarsoort die ik vorig jaar niet eens had. Ik speurde nog wat verder en zette wat verdachte onvolwassen meeuwen op de foto, maar die bleken achteraf ofwel Zilvers te zijn, of waren niet te determineren omdat er onvoldoende details op de foto stonden.
Baltsende Smienten, Lappenheide.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten