maandag 9 februari 2015

09-02-2015: Kolganzen, Kramsvogels en Waterhoentjes

Blauwe Reiger, ook alweer in broedkleed.
Vanmiddag maar weer een fietstochtje gemaakt, deze keer over de Achterdijk en via de Nieuweweg naar de Lingedijk en weer terug naar huis. Spektakel leverde het niet op en het was eigenlijk te donker voor het maken van fatsoenlijke foto's, maar het is altijd lekker om buiten te zijn en om naar vogels te kijken. Op dit moment zijn een paar soorten opvallend talrijk bij ons in de streek. Zo zitten er erg veel Kolganzen in de omgeving. Ook vandaag kwam ik er weer honderden tegen op de weilanden rond de spoorwegovergang bij Achterdijk. Ook de Kramsvogel is buitengewoon talrijk momenteel, de weilanden zitten er af en toe vol mee. Vaak zijn ze in gezelschap van Spreeuwen, die ook massaal de winter in ons land doorbrengen. Tenslotte moet ik even het Waterhoen vermelden. Ongelooflijk hoeveel ik er zie dit jaar. Ik weet niet of dit een landelijk fenomeen is, maar hier heb ik er nog nooit zoveel gezien. Andere leuke dingen van vandaag: vijf Hazen, een Goudhaantje, Grote Zilverreigers, twee Ooievaars en een Matkop. Weer goed uitgekeken naar IJsvogels, maar ook vandaag zaten ze er weer niet in.

1 opmerking: