dinsdag 24 maart 2015

24-03-2015: Steeds meer voorjaarsvogels

De Kieviten zijn alweer aan het broeden op Lappenheide.
Ik was al ruim een week niet bij Lappenheide wezen kijken. Hoogste tijd om te zien of de Kleine Plevieren alweer terug zijn! Vanmorgen om half negen fietste ik er even heen. 's Morgens heb je er de zon pal in je rug, zodat het licht pico bello is voor het maken van foto's. Na eventjes zoeken vond ik op een slikje wat verder weg inderdaad twee Kleine Plevieren. Ze zijn er dus weer! Het was sowieso leuk met steltlopers: zowel Kievit, Grutto, Tureluur, Scholekster, Kluut (9 stuks) en Witgat (plasje achter de manege) waren aanwezig. De eenden zijn wat in aantal en soortenrijkdom afgenomen, maar er zijn nog steeds veel Wintertalingen en ook nog wel wat Smienten.
De Grauwe Ganzen laten zich altijd heel mooi vastleggen op Lappenheide.
Een bijzonder aangename verrassing was de tweede kalenderjaar Pontische Meeuw die aanvankelijk vlakbij me zat en even later opvloog en een rondje boven de plas vloog om al zijn kenmerken te laten zien. Deze meeuwensoort had ik hier nog niet eerder gezien.
Ik fietste nog even naar Acquoy om te zien of 'mijn' Steenuiltje misschien in het zonnetje zouden zitten en jawel: ze zaten allebei in hun vaste boom te genieten van de zon.
Twee van de negen Lappenheidense Kluten.
Verder richting Fort Asperen vond ik nog een klein groepje gemengde Kramsvogels en Koperwieken. Over de dijk fietste ik weer naar huis, want ik had niet al teveel tijd. Binnenkort maar weer eens een lange fietstocht.
Een van de Acquoyse Steenuiltjes.
Koperwiek.
De Pontische Meeuw (tweede kalenderjaar) van Lappenheide.

1 opmerking: