zondag 5 april 2015

05-04-2015: Rondje streek

Een van de Acquoyse Steenuiltjes zat weer lekker in de zon vanmorgen.
Na een week van baggerweer en andere bezigheden kon ik er vanmorgen eindelijk weer eens per fiets op uit. Ik begon bij Lappenheide, waar het steeds rustiger lijkt te worden, zeker met de eenden. Kieviten zitten er te broeden, er zijn nog wat Grutto's en Tureluurs, er zat één Kluut en vreemd genoeg waren de Kleine Plevieren nergens te bekennen. Wel liepen de eerste Grauwe Ganzen-kuikentjes alweer rond, altijd een leuk gezicht.
Ik fietste verder naar Acquoy, waar een van de Steenuilen in zijn vertrouwde boom zat te zonnen en zich weer leuk liet fotograferen.
Mannetje Grote Bonte Specht. Roffelend te Heukelum.
Ik fietste verder over de Nieuwe Zuiderlingedijk. Gelukkig hebben de werkzaamheden daar niet al teveel ravage aangericht, maar het was er nauwelijks te doen vanwege de horden motorrijders die er in groepen veel te hard en met veel lawaai over de dijk scheuren. Probeer dan nog maar eens die ene Fitis, Blauwborst of Zwartkop te vinden tussen de andere zingende vogels door. Vooral de Tjiftjaf is nu weer massaal aanwezig, je hoort ze overal. Wel zag ik een mooie man Bruine Kiekendief en een Grote Zilverreiger en verdraaid, toen het even rustig was hoorde ik kort een Blauwborst zingen. Vlakbij Vogelswerf zat een Boomklever te roepen, die ook steeds algemener lijken te worden in de streek. Een goeie ontwikkeling.
Jonge Grauwe Gansjes bij Lappenheide.
Van Vogelswerf fietste ik via het achterlangsfietspaadje, waar ik bloeiende Maartse Viooltjes zag, naar het Appeldijkje. Maar niet nadat ik een wandelingetje had gemaakt naar mijn meest betrouwbare IJsvogelplekje. En ja hoor, ze zaten er. Twee IJsvogeltjes vlogen heen en weer naar hun favoriete wandje. Ik liet ze maar gauw weer met rust, zodat ze ongestoord door konden gaan met hun bezigheden. Hier fotografeerde ik ook de Grote Bonte Specht.
Een stukje verderop, vlakbij de afslag naar het Appeldijkje, zat mijn eerste Zwartkop van het jaar te zingen. En zo werd het toch een alleszins leuke dag met drie jaarsoorten.
Lente!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten