donderdag 16 april 2015

16-04-2015: Snel ff naar de uiterwaarden

De Rietgorzen zijn zeer fotogeniek dit jaar.
Gisteren waren er onder meer Dwergmeeuwen en een Beflijster gezien bij de uiterwaarden van Everdingen, allebei soorten die je niet al te vaak tegenkomt. En omdat het opnieuw mooi weer was, zat ik om half zeven alweer op de fiets vanmorgen. Omdat ik niet lang de tijd had, fietste ik in een ruk door naar de uiterwaarden, met een korte stop bij De Waai, omdat daar de Cetti's Zanger zong en er een viertal Regenwulpen richting het noorden over me heen vlogen. Een stukje verderop zat een prachtige Blauwborst op een paaltje te zingen en ontdekte ik een bewoond Buizerdnest, erg leuk.
Bij de uiterwaarden leek er weinig vogelvolk aanwezig te zijn in eerste instantie. Een Grote Zilverreiger was aan het vissen. Verder wat normale steltjes en eenden. Ik besloot een rondje om het gebied te lopen, en dat bleek een goed idee. Aan de westkant van het paadje dat het gebied in leidt, vond ik ver weg de Kleine Geelpootruiter, die ook nog steeds aanwezig is. Even later vloog hij op en kwam over me heen gevlogen om op z'n oude stekkie weer te landen.
Beroerd bewijsplaatje van de Kleine Geelpootruiter.
Tegelijkertijd verscheen er een mannetje Roodborsttapuit in een wilg, altijd leuk. Een Watersnip landde in de kant en er bleken eerste drie, later zelfs acht Visdieven aanwezig. Vier fraaie IJslandse Grutto's lieten zich zien, evenals een Kemphaan. Er begon een Sprinkhaanzanger te zingen en toen was het duidelijk dat er toch wel aardig wat te beleven viel. En jawel, even later zong de Snor enkele malen onmiskenbaar, een leuke jaarsoort. Terwijl ik een Grote Mantelmeeuw bekeek die tussen de Kleine Mantels zat, viel mijn oog op een Groenpootruiter, opnieuw een jaarsoort. Zo werd het een erg leuk rondje. Na een uurtje stapte ik weer op de fiets en reed rustig aan de twaalf kilometer naar huis. Onderweg kwam ik nog een Sprinkhaanzanger, diverse Kleine Plevieren, een Grote Lijster en mijn eerste Oeverloper van 2015 tegen.
En nog een Rietgors tot besluit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten