zaterdag 18 april 2015

18-04-2015: Beflijsters en wéér een Cetti's Zanger in de streek!

De zon komt op boven Lappenheide, gezien vanaf de Meerdijk.
In deze tijd van het jaar valt er iedere dag wel weer iets nieuws te zien, dus zolang het mooi weer blijft ga ik zo vaak mogelijk op pad. Vanmorgen zat ik alweer om half zeven op de fiets en zag de zon opkomen boven Lappenheide, terwijl een Blauwborst fanatiek onderaan de dijk zat te zingen. Eenmaal op de Nieuwe Zuiderlingedijk was de eerste jaarsoort snel binnen: een zingende Kleine Karekiet! Dat was een voortvarende start. Een stukje verderop maakte ik een wandelingetje het gebied in en vond opnieuw een Blauwborst. Aan de overkant van de weg zong een Snor. Ik dacht, kom, laat ik eens zoeken naar slapende vlinders en op de eerste de beste koolzaadbloem die ik bekeek zat een Kleine Vuurvlinder te slapen, helemaal bedekt met dauwdruppels. Normaal gesproken blijven ze dan altijd heel mooi zitten, maar toen ik 'm macro wilde fotograferen liet de slimmerik zich in het hoge gras vallen.
De Fazant, wat een fantastisch mooie vogel eigenlijk!
Ik fietste verder en vond de eerste van twee Sprinkhaanzangers. Op het tweede gedeelte, voorbij de provinciale weg, hoorde ik op de kruising met de Kerkweg ineens een Cetti's Zanger zingen! Dat was maar een heel klein stukje van de plek waar ik in 2012 de eerste voor Gelderland ontdekte. En  hoewel je ze nu al op een aantal plekken in de streek kunt vinden, blijft het toch erg leuk om tegen weer een nieuwe aan te lopen.
Aan het eind van de dijk hoorde ik een Kleine Bonte Specht roffelen. Hij zat vlak langs de dijk, maar ondanks langdurig zoeken kreeg ik het gluiperdje niet in de kijker. Even verderop zong weer de Nachtegaal.
Een fraaie Lepelaar langs de Dwarsweg bij Heukelum.
Bij het bankje van Vogelswerf keek ik een tijdje over de Linge en zag een Purperreiger landen aan de overkant van het water. Ik fietste richting Heukelum en nam de Dwarsweg. Daar stond iets wits in het weiland. Even kijken: een Lepelaar! Altijd erg leuk om zomaar tegen te komen. Even verderop hoorde ik mijn eerste Grasmus van 2015 fanatiek zingen. Ik stopte even omdat ik 'm in de kijker wilde krijgen. Dat lukte, en toen ik een struik verderop keek, meende ik daar helemaal onderin, achter wat takken, een Beflijster te zien zitten. Maar de afstand was vrij groot en 'het' bewoog niet, ook niet toen ik wat dichterbij liep (de struik stond op een particulier erf, dus veel dichter kon ik er niet naar toe lopen). Ik begon al te twijfelen en vreesde dat 'het' gewoon een dingetje was, maar toen ik weer keek, was het 'dingetje' ineens weg. En toen zag ik een Beflijster in het gras staan. En nog een, en nog twee! Vier fraaie Beflijsters, een van mijn favoriete vogelsoorten, nou, mijn dag kon niet meer stuk, dat begrijp je.
Een van de vier Beflijsters. Goed schutkleurtje!
Na een tijdje genieten van de Beflijsters fietste ik via de Kerkweg weer naar de Nieuwe Zuiderlingedijk. De Cetti's Zanger liet zich niet meer horen, maar wel vloog er een mooie man Bruine Kiekendief over, en ook nog een Purperreiger. Bij Acquoy zat een van de Steenuiltjes te zonnen en bij Lappenheide bleken toch nog twee Kluten en evenzovele Kleine Plevieren aanwezig.
En zo werd het een heerlijke fietstocht met tal van leuke soorten, een onverwachte vlinder en twee hoogtepunten in de vorm van een nieuwe Cetti's Zanger voor de streek en vier Beflijsters!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten