zaterdag 2 mei 2015

02-05-2015: Op een na 200 jaarsoorten

Vandaag wilden de Kuifeenden van Lappenheide weleens op de foto.
Het beloofde vandaag mooi weer te worden en hoewel ik maar een paar uurtjes de tijd had ging ik toch nog even op pad vanmorgen vroeg. Om kwart over zes was ik alweer op weg en omdat het zaterdag is en er op dat vroege uur nog geen auto's over de dijkjes scheurden was het extra genieten van alle zingende vogels. De zon scheen en er stond bijna geen wind, prima omstandigheden dus. Langs de Meerdijk volgde direct al een jaarsoort: mijn eerste zingende Braamsluiper van het jaar!
Ik fietste zonder stoppen door naar de plek van de Zomertortel, waar ik even checkte of die er nog was. En jawel, hij zat fanatiek te toerrr-toerrren. Een Kleine Bonte Specht roffelde op dit mooie plekje en 'mijn' Cetti's Zanger begroette me met een luide riedel. Ook een Blauwborst zat te zingen.
Onderweg had ik al twee Snorren, evenzovele Nachtegalen, Kleine Karekieten en een Sprinkhaanzanger.
En dit is vrouwtje Kuifeend.
Kortom, het was puur genieten. Ik fietste verder, want het Lingebos was mijn doel vandaag, waar ik hoopte de Wielewaal alweer te treffen. Maar ik stopte nog even bij Vogelswerf om te kijken naar de Zwarte Sterns, die nu met een tiental waren en de nestvlotjes al aan het innemen waren.
In het Lingebos zongen onder meer een Grote Lijster en een Tuinfluiter, maar van de Wielewaal nog geen spoor. Maar bij het pannenkoekenhuis wachtte een andere verrassing: een zingende Grauwe Vliegenvanger. Hoewel 'zingen' misschien een wat overdreven bewoording is voor de piepjes die de Grauwe Vlieg voortbrengt. Maar het is altijd leuk om hem weer tegen te komen en ook hij was een jaarsoort.
Op de terugweg keek ik nog even bij Lappenheide, waar onder meer twee Oeverlopers en een IJsvogel te zien waren, terwijl een paar Kuifeenden gewillig op de foto gingen. Om even voor negen uur was ik alweer thuis. Het waren een paar heerlijke uurtjes.
De jaarlijst staat nu op 199 soorten. Ik hoop dat mijn 200e de Gierzwaluw zal zijn. Want die vaste dakterrasgast is nog altijd niet gearriveerd bij ons. Vandaag is er een mooie dag voor. Ik kijk naar hem uit!
Naschrift: en jawel, ook in Leerdam zijn de Gierzwaluwen weer terug! Zojuist vijf stuks hoog boven ons dakterras. Heerlijk!
Een van de Tureluurs van Lappenheide.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten