woensdag 13 mei 2015

13-05-2015: Ook de Bosrietzanger is terug

Vrouwtje Roodborsttapuit wilde vandaag weleens op de foto.
Om zes uur vanmorgen zat ik alweer op de fiets richting de uiterwaarden van Everdingen, waar gisteren een Zilverplevier in zomerkleed was gemeld. Een Zilverplevier, zult u misschien denken, dat is toch een vrij gewone soort in Nederland? Dat klopt, maar hier in de regio is hij zeldzaam en ik heb hem dan ook nog niet op mijn Vijfheerenlandenlijst staan. Bovendien verwachtte ik dat de Bosrietzanger intussen wel terug zou zijn en die zou een jaarsoort zijn. Helaas was de Zilverplevier alweer vertrokken, maar ik vond wel twee zingende Bosrietzangers: een bij De Waaij en een in de polder Everdingen.
Andere vermeldenswaardige zaken: een Temmincks Strandloper kroop rond in de uiterwaarden, de Kleine Geelpootruiter is daar nog steeds aanwezig, twee Koekoeken zaten elkaar de hele tijd te pesten en het vrouwtje Roodborsttapuit dat schitterend voor me poseerde.
Op de terugweg vond ik langs het fietspad ter hoogte van Acquoy/De Geeren nog mijn eerste Argusvlinder van 2015.
En nog eentje van de achterkant.

1 opmerking: