donderdag 14 mei 2015

14-05-2015: Wielewaal en meer

Kievit bij Lappenheide.
Het is niets dat het steeds vroeger licht wordt, als vogelaar moet je ook steeds vroeger je bed uit wil je nog een beetje kunnen genieten van de stilte en het gezang van de vogels. Het zingen wordt toch al merkbaar minder de laatste dagen, want veel vogels zitten te broeden en worden dan ineens een stuk zwijgzamer. Vanmorgen had ik een extra reden om vroeg op pad te gaan, want ik wilde dat mooie gebiedje bij Asperen, de omgeving van Detsteeg, Gasthuisweg en Nieuwe Steeg checken op Kwartels en Wielewalen. Voor beide soorten leek het me een prima gebied. Om zes uur fietste ik al door het gebied en om een lang verhaal kort te maken: ik vond geen Kwartels, maar wel een zingende Wielewaal! En aan het eind van de Tiendweg, waar die doodloopt op het moerasgebiedje langs de Nieuwe Zuiderlingedijk, zong zowel een Zomertortel als een Spotvogel. Dat moeten we hebben, nieuwe plekken voor leuke regiosoorten. Verder is het wel een mooi gebied voor weidevogels met veel Kieviten, Grutto's en Scholeksters, zowaar een zingende Veldleeuwerik en meerdere zingende Gele Kwikstaarten. Wel jammer dat de Paapjes onvindbaar waren langs de Gasthuisweg en waarschijnlijk dus toch doortrekkers waren. Op de terugweg nog even Lappenheide gecheckt, waar zes Kluten, vier Kleine Plevieren, een man Tafeleend en twee Oeverlopers huisden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten