vrijdag 15 mei 2015

15-05-2015: Cetti's Zangers veroveren de streek

Mannetje Tafeleend.
Vanmorgen een paar uurtjes langs de noordoever van de Linge gefietst omdat Chris langs die route gisteravond Bosuilen met jongen had gezien. Het goede nieuws is, dat ik inderdaad een mooie adulte Bosuil heb gezien, het slechte is dat de jongen onvindbaar waren. Waarschijnlijk zaten ze te goed verstopt of zaten ze vandaag in een andere boom. Maar ik was al blij met de volwassen Bosuil, want hoewel ik ze vaak genoeg hoor rond ons huis, was het alweer jaren geleden dat ik er een had gezien.
Langs de route zongen ook maar liefst drie verschillende Cetti's Zangers, die hun status in deze regio de laatste jaren razendsnel hebben opgeschroefd naar 'vrij algemeen'. Nou ja, dat is misschien ook weer een klein beetje overdreven, maar dit waren toch alweer nummers 6, 7 en 8, na de vogels bij De Waaij, de Nieuwe Zuiderlingedijk, Acquoisemeer en de twee langs de Zederikkade. Leuk hoor!
Ik kwam vandaag verder veel Bosrietzangers tegen, die duidelijk helemaal terug zijn, en ook onder meer een Spotvogel, een Sprinkhaanzanger, een Oeverloper en Zwarte Sterns.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten