zondag 7 juni 2015

07-06-2015: Op zoek naar libellen en vlinders

Groene Kikker. Zowel Meerkikkers als Bastaardkikkers waren actief vandaag, maar deze maakte geen geluid.
Het is al een paar dagen zonnig en twee dagen geleden was het zelfs tropisch, dus ik verwachtte wel wat activiteit van libellen en vlinders. Na een heerlijk ontbijt met Cilja ging ik er dus maar weer eens per fiets op uit. Vandaag fietste ik de Nieuwe Zuiderlingedijk af en maakte af en toe een wandeling langs de dijk en ook in de Koornwaard. Ik moet zeggen dat de aantallen nogal tegenvielen. Er waren sowieso weinig vlinders te vinden: een Klein Geaderd Witje, een paar Atalanta's en Bont Zandoogjes, een Kleine Vos en een Argusvlinder en daarmee hield het wel zo'n beetje op.
Met de libellen was het iets beter en ik vond nog een paar jaarsoorten. Niet vreemd, want ik had nog bijna niets. De Grote Roodoogjuffer, Glassnijder en Gewone Oeverlibel waren nieuw voor de jaarlijst 2015, en verder viel er te genieten van Variabele Waterjuffers, Lantaarntjes, een man Platbuik, veel Viervlekken en een heel fraaie en nieuwsgierige Vroege Glazenmaker, die in de Koornwaard steeds naar me toe kwam vliegen.
Erg veel bloeiende planten vandaag, waaronder veel soorten voor de jaarlijst.
Van de vogels had ik bij de Koornwaard toch weer een Cetti's Zanger. De Ooievaars bij Lappenheide hebben jongen, en ook 'onze' Merels, die trouw iedere dag ons dakterras bezoeken. Vanmorgen was er voor het eerst een jonge vogel bij. Nog wat dakterrasnieuws: minstens een paar Gierzwaluwen heeft weer een nest onder onze dakpannen en we hebben al drie dagen lang een Kolibrievlinder op visite, die er steeds maar heel even is (en dus - nog - niet fotogeniek).
Bloeiende Grote Egelskop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten