zondag 2 augustus 2015

02-08-2015: Vlinders en libellen in de streek

Kleine Roodoogjuffer
Na zo'n soortenrijke vakantie als in Tjechië en Slowakije moet je hier in Nederland toch altijd weer even terugschakelen. Maar vanmorgen was het lekker zonnig weer, dus stapte ik maar weer eens op de fiets om te proberen wat vlinder- en libellensoorten te vinden. Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk heb ik een paar gebiedjes waar veel te zien is. Vandaag vond ik er nogal wat Distelvlinders, Atalanta's, Dagpauwogen, Kleine Vossen en ook Argusvlinders, Groot Koolwitjes en Klein Geaderd Witjes en Gamma-uiltjes. Er vlogen veel Icarusblauwtjes, die nog nieuw voor mijn Nederlandse vlinderjaarlijst waren en een Landkaartje was een leuke verrassing, want die zie ik niet vaak hier in de streek.
Distelvlinder
Qua libellen viel er ook genoeg te genieten met Paardenbijters, Grote Keizerlibel, Bloed-, Steen- en Bruinrode Heidelibel, Lantaarntjes, Gewone Oeverlibellen en Bruine Glazenmakers en Kleine Roodoogjuffer. Die laatste twee waren nog jaarsoorten.
Een verrassing waren de vele Moerassprinkhanen die zich lieten horen en zien. Eentje wilde er zelfs op de foto.
Moerassprinkhaan
Ook nog even in de Koornwaard geweest, waar ik Citroenvlinder, Bont Zandoogje en Gehakkelde Aurelia aan de daglijst kon toevoegen.
Steenrode Heidelibel
Citroenvlinder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten