vrijdag 26 februari 2016

26-02-2016: De eerste Grutto's!

Er worden al enkele dagen Grutto's gezien in de uiterwaarden bij Everdingen, en aangezien het vandaag lekker fietsweer zou worden, leek me dat een goeie bestemming. Dus vertrok ik om een uur of acht vanmorgen en reed via het fietspaadje dat evenwijdig aan de Diefdijk loopt, waarlangs ik opnieuw massa's Sijzen zag en verder allerlei normalere soorten. Voorbij de afslag naar het Wiel van Bassa vloog er ineens een Witgatje voor me uit dat even verderop in een slootkant landde. Dat was een leuke jaarsoort.
Bij De Waaij waren nog maar weinig grote meeuwen, wel zaten er veel Kok- en Stormmeeuwen. Op de terugweg, toen ik de palen nog even checkte, gaf ineens toch de Cetti's Zanger die daar vorig jaar veel te horen was een riedel weg. Ik dacht al bijna dat -ie was verdwenen.
Aangekomen bij de uiterwaarden was het stil, en ik vreesde al dat alle Grutto's weg waren. Want meestal hoor je ze al van verre grutto-en als er een groepje zit. Maar het viel mee: ik vond er toch nog vier. Altijd leuk om deze soort in het vroege voorjaar weer voor het eerst tegen te komen. Ik vond nog twee vrouwtjes Grote Zaagbek, er zwommen een stuk of vijftien Pijlstaarten en er riep een Matkop. Ik deed nog een poging op de Roerdomp, maar die stiekemerd werkte weer niet mee. Maar goed, het was desondanks een leuk tochtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten