vrijdag 1 april 2016

01-04-2016: Steeds meer zomergasten.

'Onze' Spreeuw, zingend op de nok van ons dak.
De nok van ons dak is het hoogste punt in de directe omgeving van ons huis en mede daarom altijd een geliefde zangpost voor diverse vogels. Al jarenlang maken onder meer een Merel en een Turkse Tortel er dankbaar gebruik van, maar sinds kort hebben we een nieuwe zanger: een Spreeuw! Van 's morgens vroeg tot laat in de middag zit hij er te piepen en te knarsen, en vandaag zag ik 'm zelfs met nestmateriaal in de snavel. Dat is leuk, want broedende Spreeuwen hebben we hier al lang niet meer gehad.
De Spreeuw piept en knarst erop los!
Zijn repertoire is niet erg uitgebreid. Spreeuwen zijn uitstekende imitators, maar die van ons piept en knarst vooral. Hopelijk vindt hij met zijn niet zo indrukwekkende gezang een leuke partner.
In de loop van de ochtend fietste ik even naar Lappenheide en hoorde onderweg mijn eerste Zwartkop van 2016 zingen. De Ooievaars zaten te klepperen op het paalnest, Tjiftjaffen zingen alweer overal en Fitis en Boerenzwaluw hebben ook mijn local patch bereikt. Ik vond nog één Kleine Plevier en drie fraaie IJslandse Grutto's tussen zo'n veertig 'gewone' Grutto's. Twee Buizerden zeilden af en toe boven de plas, waar ook nog Tureluurs, Kieviten, twee Scholeksters, Wintertalingen, Kuif-, Krak-, Tafel-, Slob- en Wilde Eenden aanwezig waren.
Grutto.
De tweede van links is een IJslandse Grutto: donkerder roodbruin tot op de buik, licht vleugelpaneel, iets kortere snavel.
En ook een Grauwe Gans liet zich natuurlijk weer fotograferen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten