donderdag 28 april 2016

28-04-2016: Terug in Nederland

De Holenduif, altijd schuw en lastig te fotograferen.
Sinds ik terug ben uit Zweden is het hier nog geen fatsoenlijk weer geweest om er even op de fiets tussenuit te gaan. Maar vanmorgen vroeg zag het er redelijk uit en de Buienradar liet geen buien zien in de directe omgeving de komende paar uren, dus stapte ik op de fiets om weer eens wat Nederlandse jaarsoorten op te snorren.
Leerdam uit fietsend vloog er een Ooievaar over. Eenmaal op de Meerdijk schoot er een IJsvogel over het riet langs de Linge en zong er een Grasmus, die vandaag alweer volop terug bleek te zijn. Ik keek even snel bij Lappenheide, maar afgezien van acht Kluten was er niets bijzonders te vinden. Daarom ging ik snel door en fietste via Acquoy naar de Langendijk, waar ik tot mijn grote genoegen mijn eerste Tuinfluiter van het jaar hoorde zingen. Hier zong ook een Nachtegaal, die ik overigens ook langs de Nieuwe Zuiderlingedijk had vandaag.
Twee Lepelaars bij Heukelum vandaag, een leuke jaarsoort.
Ik ging verder over de Nieuwe Zuiderlingedijk, waar ik drie zingende Sprinkhaanzangers telde, maar geen Snor. Het lijkt erop dat de Snor dit jaar niet op z'n vaste stek zit, en dat is jammer. Wel zongen er enkele Blauwborsten en een paar Bruine Kiekendieven patrouilleerde over het riet.
Ter hoogte van de Kerkweg reed ik even naar beneden, naar mijn vaste Zomertortelplek van de laatste jaren, maar helaas: geen spoor van de vogels. Wel liet een Holenduif zich aardig fotograferen en zong de Cetti's Zanger een paar keer.
Ik fietste verder tot aan de Linge, waar de vlotjes voor de Zwarte Sterns alweer klaar lagen en jawel, er vlogen twee Zwarte Sterns boven, weer een jaarsoort.
Zwarte Kraai langs de Nieuwe Zuiderlingedijk.
Ik maakte een lusje door het buitengebied van Heukelum, waar ik vorig jaar Beflijsters en een Lepelaar had. De Beflijsters waren er niet, maar tot mijn vreugde stonden er wel twee Lepelaars in het weiland, en ook die waren nog een jaarsoort voor me.
Terug bij Lappenheide ontmoette ik Rien de Keijzer, een lokale vogelaar die toevallig gisteren de vlotjes voor de Zwarte Sterns had geplaatst, zodat hij het leuk vond om te horen dat ik er zojuist twee Zwarte Sterns bij had gezien. We zagen nog een Oeverloper, en die was opnieuw een jaarsoort. Daarna was het tijd om naar huis te gaan. Het was een leuke ochtend.
Houtduif langs de Nieuwe Zuiderlingedijk.
En nogmaals de Holenduif.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten