zondag 1 mei 2016

01-05-2016: Zilverplevier, een regionale zeldzaamheid.

Fuut.
Er werden de laatste dagen allerlei leuke soorten gezien in de uiterwaarden van Everdingen, dus het werd de hoogste tijd om er eens op af te gaan. Het betrof regionale bijzonderheden, zoals Noordse Stern en Zilverplevier, soorten die nog op mijn regiolijst Vijfheerenlanden ontbraken. Ook vielen er uiteraard nog allerlei jaarsoorten te scoren. Het was vandaag heerlijk, lente-achtig weer, dus stapte ik na ons zondagse ontbijt op de fiets. Onderweg vond ik veel zomerse zangers die ik al had, en ook mijn eerste (!) Klein Geaderd Witje van 2016. Met de vlinders was het tot nu toe knap hopeloos, vooral vanwege het koude, natte weer van dit voorjaar.
Langs de Diefdijk, in de buurt van De Waaij, zong een Nachtegaal en de Cetti's Zanger liet zich weer eens op z'n vaste stek horen.
Vlakbij de uiterwaarden vloog er een Purperreiger langs. De uiterwaarden zelf zaten vol Visdiefjes en Zwarte Sterns, maar ook na lang zoeken kwam de Noordse Stern er niet uit. Wel stond er een Lepelaar en telde ik maar liefst 44 Regenwulpen, en dat was een mooie jaarsoort. Even later vlogen mijn eerste Huiszwaluwen van 2016 het kijkerbeeld binnen, en de Gierzwaluw was ook hier aanwezig.
Vier Oeverlopers en drie Groenpootruiters stapten rond tussen de vele Tureluurs, en met behulp van een andere vogelaar vond ik uiteindelijk de Zilverplevier in zomerkleed, die aanvankelijk ver weg en nogal verstopt stond, maar zich later fraai liet zien. Een nieuwe regiosoort voor mij, en bovendien een leuke jaarsoort!
Toen ik op de terugweg, vlakbij De Oude Horn, ook nog mijn eerste Klein Koolwitje en een mannetje Oranjetipje tegen het lijf liep, kon de dag helemaal niet meer stuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten