maandag 2 mei 2016

02-05-2016: Een verre Snor en de eerste libel.

Een paartje Kuifeend zit te suffen op de vlotjes voor de Zwarte Sterns.
Het was vandaag opnieuw heerlijk weer. Cilja en ik besloten om met ons hondje Chico een lekkere wandeling in de Zouweboezem te gaan maken. Ik moest de Snor nog hebben voor de jaarlijst en wie weet wat er nog meer voor leuks te zien zou zijn.
De Snor was geen makkie, waarschijnlijk omdat we pas vrij laat in het gebied waren, maar uiteindelijk hoorde ik er een, ver weg, vanaf het uitkijkvlondertje bij de vlotjes voor de Zwarte Sterns, die de lokale Kuifeenden trouwens gebruiken om er op te gaan zitten slapen. Vandaar waarschijnlijk, dat om een deel van de vlotjes een rasterconstructie is aangebracht, zodat de eenden er niet op kunnen gaan zitten, maar de sterns er wel bij kunnen. Er vlogen overigens al zeker twaalf Zwarte Sterns rond in het gebied, maar ze hadden nog geen vlotjes bezet.
We hoorden vandaag drie verschillende Cetti's Zangers schetteren, en tweemaal zag ik zo'n gluiperd wegschieten in de ruigte. Echt mooi in beeld komen ze zelden.
Tweemaal vloog er een Purperreiger langs, beide keren ver weg.
En zowaar, we zagen onze eerste Dagpauwoog van 2016! He he, dat werd tijd! Ook enkele Klein Geaderde Witjes waren actief, maar sjonge jonge, het is zeer matig met de vlinders dit voorjaar. De leukste ontdekking van de dag werd gedaan door Cilja, zoals wel vaker. Ze zag een libel landen in een boom, onze eerste libel van dit jaar, en bovendien bleek het een Smaragdlibel te zijn, een soort die ik nog maar eenmaal eerder hier in de streek heb gezien.
Ik kon nog een bewijsplaatje maken, maar echt mooi ging hij er niet voor hangen.
We vonden nog Bruine Kiekendieven en zowel Boeren-, Huis- en Oeverzwaluw, alsmede de gewonere rietzangertjes. Na een paar uur gingen we weer huiswaarts.
Smaragdlibel, goed gevonden door Cilja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten