woensdag 4 mei 2016

04-05-2016: Zorgen om de Zomertortel

Jonge Meerkoetjes in de haven van Leerdam.
Vanmorgen was het opnieuw heerlijk lenteweer en opnieuw zat ik om zes uur al op de fiets. Vandaag wilde ik mijn min-of-meer vaste stek voor de Zomertortel checken, een soort waarmee het erg slecht gaan in Nederland (en niet alleen hier). Vorige week was hij nog niet aanwezig op de plek waar ik hem meestal wel heb, en ook vandaag was er geen spoor van de Zomertortel te bekennen. Het is zo'n vogel waarvoor ik al jarenlang maar één plek heb in de regio. Heel soms kom ik hem onverwachts ergens anders tegen, maar dat is dan meestal een exemplaar dat maar heel kort blijft. Maar ik vrees het ergste. Volgende week ga ik nog een keer kijken, als hij er dan nog niet is, is het, vrees ik, gedaan met de Zomertortel in deze regio.
Een Winterkoning zingt de longen uit z'n lijfje.
Ik vond vandaag wederom geen jaarsoorten. Wel was het weer heerlijk om buiten te zijn met al die zingende vogels om me heen. Ineens hoor ik overal Kleine Karekieten, waarvan duidelijk een hele golf is aangekomen de afgelopen dagen, en misschien wel vannacht. Twee Blauwborsten lieten zich horen en zien: een langs de Horndijk in Leerdam en een bij Lappenheide. Op veel plekken roepen Koekoeken. Langs de Langendijk nog steeds de Tuinfluiter en de Nachtegaal en langs de Nieuwe Zuiderlingedijk nog een Nachtegaal, meerdere Sprinkhaanzangers en... toch nog de Snor! Gewoon op z'n ouwe plek. Misschien was hij gewoon laat dit jaar.
Koolmees.
Opnieuw vond ik een nieuwe plek voor de Cetti's Zanger, namelijk op het eerste stuk van de Nieuwe Zuiderlingedijk (gerekend vanaf Asperen). Ook de Cetti's van de Koornwaard is nog altijd aanwezig, kon ik tot mijn vreugde vaststellen. Acht Zwarte Sterns waren lekker bezig rond en op de vlotjes nabij Vogelswerf en afgezien van de genoemde soorten zag ik natuurlijk een heleboel normalere soorten en lieten Blauwe Reiger, Koolmees, Rietgors en Winterkoning zich leuk fotograferen. In de haven van Leerdam zit een Meerkoetennest dat vrijwel volledig is opgebouwd uit vuilnis en troep. En sinds gisteren zijn er een stuk of zeven jonge Meerkoetjes uit dat rommelnest gekropen, dus daar heb ik ook nog een aantal foto's van gemaakt.
Blauwe Reiger bij het kasteelbos van Heukelum.
Jonge Meerkoetjes.
Mannetje Rietgors.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten