vrijdag 6 mei 2016

06-05-2016: Een nieuwe soort voor de regio en meer.

Grauwe Ganzen op de Linge nabij Vogelswerf.
Toen ik vanmorgen om halfzes wakker werd, twijfelde ik even. Zou ik? Maar het weer zag er fantastisch uit, de vogels waren onweerstaanbaar en om even over zessen zat ik op de fiets. Ik wilde vandaag een melding checken van een Wielewaal langs de Nieuwe Zuiderlingedijk en verder zou ik wel zien. Maar op de hoek Horndijk-Meerdijk moest ik al in de remmen. Daar zong toch een Fluiter? Even was ik helemaal verdwaasd, want Fluiters heb je in deze regio helemaal niet. Maar daar zong hij nog een keer. En nog een keer. Onmiskenbaar zat daar een Fluiter te zingen! Jammer genoeg bleef het bij die drie keer. Ik wachtte nog een kwartiertje en zette intussen de waarneming door op de Vijfheerenlanden-app. Ik was nog maar nauwelijks onderweg en had al een knalgoeie nieuwe soort voor de regio in the pocket.
Ik fietste nu flink door naar de plek waar gisteren de Wielewaal zong. Daar zong van alles, zoals Blauwborst, Cetti's Zanger, Tuinfluiter, Sprinkhaanzanger et cetera, maar geen Wielewaal. Het zal wel een doortrekker zijn geweest. Jammer, maar mijn ochtend kon al niet meer kapot.
Op het tweede stuk Nieuwe Zuiderlingedijk had ik twee Cetti's Zangers, langs beide zijden van de dijk ter hoogte van de Kerkweg. Ik fietste naar beneden om te checken of de Zomertortels misschien toch nog gearriveerd waren, zag twee Koekoeken en wachtte een tijdje. Een Nachtegaal zong en... er zong een Wielewaal! Leuk, ik had hem al eens eerder op deze  plek gehad. Dat was een eenmalige waarneming en ook deze vogel zong maar een keer of vijf, om daarna stil te blijven. Maar ik had hem.
Kievit nabij Asperen.
Ik keek even over de Linge aan het eind van de dijk en telde zes Zwarte Sterns bij de vlotjes. Daarna fietste ik terug de dijk weer af en besloot nog een rondje Asperen/Detsteeg te doen. Het ziet er daar allemaal spannend uit, maar ook vandaag was er weer niet erg veel te beleven. Hoewel er deze keer wel een Gele Kwikstaart op de weg zat langs de Gasthuisweg. En er zong een Zwarte Roodstaart op de boerderij aan het eind van die weg. Toch leuk, dus. Ik fietste terug naar het Geofort en ging daar de Lingedijk weer op. Daar zag een grote vogel aan komen flappen en ik wist direct dat dat iets leuks was. En jawel, daar verscheen een fraaie Zwarte Wouw in mijn kijkerbeeld, die zich op zijn gemakkie in noordelijke richting bewoog. Ik kon nog net een foto van 'm maken voordat hij achter de bomen verdween.
Bewijsplaatje Zwarte Wouw.
Zo! Was ik even blij dat ik maar weer uit bed was gekomen vanmorgen! Ik besloot nog even Lappenheide te checken op leuke soorten en vond daar twee Oeverlopers, evenzovele Kleine Plevieren en vier Kluten. Verder alleen de bekende soorten. Op de terugweg bleef ik nog even staan op de Fluiterplek, maar die gaf geen sjoege meer.
Gaf niet, met een diep voldaan gevoel fietste ik naar huis. Het was weer een prachtige ochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten