dinsdag 19 juli 2016

19-07-2016: Naar mijn oude home patch.

Gezellig samen met een jonge Blauwe Reiger naar de Zuidelijke Keizerlibel gekeken.
Rond deze tijd krijg ik vaak een sterke aandrang om een dagje door de brengen in de Amsterdamse Waterleidingduinen, het gebied waar ik vroeger, toen ik nog in Hillegom woonde, kind aan huis was. Er zitten daar veel vlinder- en libellensoorten die je hier, rond Leerdam, niet tegenkomt, dus een bezoekje aan de duinen betekent altijd een flinke boost voor de diverse jaarlijsten. Vandaag beloofde het prachtig weer te worden en vanmorgen om tien voor zes zat ik al in de trein. Om even voor achten stapte ik uit in Heemstede, waar ik een OV-fiets ritselde waarmee ik snel naar de ingang Oase peddelde.
Vrouwtje Keizersmantel, een van mijn doelsoorten.
Het was nog niet zo ontiegelijk warm, dus ik nam de gelegenheid te baat om direct naar het Vogeleiland te lopen, waar zich dit jaar de grootste concentratie Keizersmantels ophoudt, een van mijn doelsoorten. Onderweg kwam ik rupsen van de Sint-Jacobsvlinder tegen, diverse Bruin Blauwtjes - die een jaarsoort waren -, een zingende Zwarte Mees en een overvliegende Kruisbek, veel Bruin Zandoogjes en enkele Hooibeestjes en vele, vele Blauwvleugelsprinkhanen. Dat beloofde veel goeds.
Ter plekke was het even zoeken, maar na een kwartiertje had ik mijn eerste Keizersmantel in the pocket! Een vrouwtje was het, en ze was erg fotogeniek. Even later vond ik een tweede vrouwtje, en toen ik langs een van de kanalen richting zuid liep, kwam ik een mannetje tegen, dat zich eveneens liet fotograferen.
Mannetje Gewone Oeverlibel.
Diverse 'gewonere' libellensoorten lieten zich zien, waaronder de Gewone Oeverlibel hierboven. Overal zaten heidelibellen in diverse soorten. Toen stuitte ik op een Argusvlinder, een mooie jaarsoort waarvoor ik al diverse malen hier in de streek op pad was geweest.
Ik checkte een hoekje van het kanaal langs de Duinpanweg en daar vloog een forse libel boven het water die een blauw zadel leek te hebben! Jawel, ook door de kijker bleek het om een Zuidelijke Keizerlibel te gaan, wat een ontzettend leuke verrassing! Ik besteedde een halfuurtje aan hem, hij liet zich fraai zien, maar niet fotograferen. Wat een beweeglijke beesten zijn dat...
Ik liep achter het kanaal om en stuitte op de eerste van zes Kleine Parelmoervlinders, weer een jaarsoort. Een Boomleeuwerik was een vogeljaarsoort, en dat werd ook wel weer eens tijd. Aan de zuidpunt van het kanaal zocht ik naar Heivlinders, die ik daar vroeger weleens had. Opnieuw kwam er een forse libel met een blauw zadel... verdomd, wéér een Zuidelijke Keizerlibel!
Heivlinder.
Twee mannetjes Icarusblauwtje waren weer een jaarsoort. En na een tijdje zoeken vond ik een, nee twee fraaie Heivlinders, waarvan de laatste zich ook liet fotograferen. Hoppa, dat ging als een tierelier! Ik had zo'n beetje al mijn doelsoorten in de tas en besloot nog wat tijd in het fotograferen van de Zuidelijke Keizerlibel te steken. Toen ik bij het plekje aankwam, stond er een jonge Blauwe Reiger, en die had geen zin om voor mij plaats te maken. Zodoende ging ik op drie meter naast de reiger zitten met mijn fototoestel en de Blauwe Jaap had compleet lak aan me, zodat ik maar een paar portretjes van hem maakte. Intussen lukte het fotograferen van de Zuidelijke Keizer heel wat moeizamer, maar uiteindelijk slaagde ik er tenminste in een paar bewijsplaatjes te schieten. Pff!
Bewijsplaatje Zuidelijke Keizerlibel. Ja sorry hoor, het is niet veel, maar iets is beter dan niets in dit geval.
Na een halfuurtje liep ik terug langs het betonnen kanaaltje, alwaar ik deze maal een volwassen Blauwe Reiger trof, die al evenmin zin had om op te vliegen. Ik checkte nog wat veldjes vlakbij de Oase, waar ik hoopte het Koevinkje te vinden, maar dat lukte niet. Wel lieten twee Gaaien zich fotograferen en vond ik er alwéér twee Keizersmantels! Daarna vond ik het welletjes en fietste terug naar het station, waar ik mijn OV-fiets inleverde en huiswaarts ging. Het was een prachtig dagje geweest!
Gaai!
Watersnuffel, mannetje.
En de volwassen Blauwe Reiger van het betonnen kanaaltje.

1 opmerking: