dinsdag 26 juli 2016

26-07-2016: Naar Bolgerijen.

Paar Bloedrode Heidelibellen staat op het punt een paringswiel te vormen.
Vandaag zou voorlopig de laatste zonnige dag worden, dus wilde ik er nog een keer op uit voor de vlinders en de libellen. Ik dacht aan de uiterwaarden, maar Cilja kwam op het idee dat ik ook naar Bolgerijen zou kunnen gaan, omdat dat ongeveer even ver fietsen was. Daar had ik nog niet aan gedacht, en aangezien dat een prima plek is voor (vooral) libellen, besloot ik dat maar eens te proberen. Ik zou er geen spijt van krijgen.
De eerste soort die ik zocht, was de Viervlek. Normaal heb ik die altijd al vroeg in het jaar, maar dit jaar heb ik 'm tot nu toe om onbegrijpelijke redenen gemist. Maar nu was het raak. Langs Bolgerijen loopt de Groenekade, en die liep ik af. Deze kade wordt geflankeerd door twee prachtige, heldere slootjes waar het wemelde van de libellen, en het duurde niet lang voordat ik de eerste Viervlek te pakken had.
Een van de drie of vier Viervlekken die ik vandaag zag.
Ik vond de eerste twee Argusvlinders voor mijn eigen streek dit jaar. Het ritselde van de heidelibellen en dat waren met name Steenrode - en Bloedrode Heidelibellen. Ze waren allebei erg talrijk en ik zag veel paringswielen van (vooral) de Bloedrode. Ook vlogen er erg veel net uitgeslopen beesten rond, te herkennen aan hun glazige vleugels en het feit dat er nog amper kleur op zit. Twee van die beestjes waren in het web van een Wespenspin gevlogen. Het was de eerste keer dat ik deze spinnensoort (een vrouwtje) in mijn eigen streek tegenkwam.
Ik zag veel algemene soorten, zowel qua vlinders als qua libellen, en sommige lieten zich leuk fotograferen. Leuk waren de zes Bruin Zandoogjes, want die zie ik toch niet overdreven veel hier in de buurt. Ook weer een Landkaartje, veel Variabele Waterjuffers, twee Houtpantserjuffers en evenveel Grote Keizerlibellen en Paardenbijters.
Eindelijk! De Bruine Glazenmaker liet zich vandaag fotograferen!
Het absolute hoogtepunt van vandaag was het feit dat de immer zenuwachtig heen en weer vliegende, bloednerveuze en superbeweeglijke Bruine Glazenmaker zich eindelijk door mij liet fotograferen! Eerst zag ik er al eentje in een brandnetel gaan hangen, maar in de stress kon ik 'm niet op tijd in de zoeker krijgen. Maar toen ik even later naar een paar heidelibellen stond te kijken, kwam er ineens een aangevlogen die schuin boven me in een Eik ging hangen. En ook bleef hangen, terwijl ik foto's maakte. Helaas hing hij niet onder supergoed licht, maar goed, het begin is er en er moet wat te verbeteren blijven nietwaar. En zo werden het weer een paar heerlijke uurtjes in Bolgerijen.
Vrouwtje Wespenspin. Er hingen twee heidelibellen in haar web.
Mannetje Bloedrode Heidelibel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten