woensdag 17 augustus 2016

17-08-2016: Zuidelijke Heidelibellen in Hoek van Holland.

Een van de twee Zuidelijke Heidelibellen die ik in de duinen van Hoek van Holland tegenkwam.
De weersverwachting voor vandaag leek weer erg geschikt voor een dagje vlinders en libellen zoeken: droog, zonnig, zo'n 24 graden en weinig wind. De eerste drie klopten, de vierde helaas niet. Er stond een stevige bries uit het oosten, en die blies ook nog precies het valleitje in waarin de duinplas in de Kapittelduinen van Hoek van Holland ligt, de plek die ik besloot te bezoeken. Want er viel nog wat te scoren voor de libellenjaarlijst: de Tangpantserjuffer die ik de vorige keer had gemist, de Vuurlibellen die er al een paar dagen rondhangen, en een paar dagen terug was er ook een (1) Zuidelijke Heidelibel gefotografeerd. Nu had ik in die laatste niet veel vertrouwen, want vind maar eens zo'n onopvallend beest tussen de vele tientallen heidelibellen in allerlei soorten die daar rondvliegen.
En dit is nummer twee!
Enfin, ik vertrok om tien voor acht uit Leerdam, en om halftien stapte ik uit in Hoek van Holland Haven, waar wederom geen Huiskraaien op me zaten te wachten. Jammer hoor. Ik liep rustig aan naar de duinen, vond een plek waar zeker vijftien Klaverspanners rondvlogen en noteerde wat plantjes voor de jaarlijst. Aangekomen bij de plas bleek al snel dat het hard werken zou worden. In eerste instantie was er geen pantserjuffer te bekennen. Wel een Groenpootruiter, twee Watersnippen en evenveel Witgatjes, wat natuurlijk leuk was. Ik vond een Muntvlindertje en een Sperwer vloog over. Na een tijdje lieten de eerste Lantaarntjes zich zien, en een Grote Keizerlibel vloog boven de plas.
Toch nog wel een stuk of vijftien Zwervende Pantserjuffers gezien vandaag.
Zo nu en dan zag ik een pantserjuffer of een heidelibel, maar voordat ik ze goed kon bekijken of fotograferen werden ze door de wind meegenomen. Die beesten gaan altijd aan biezen of rietstengels hangen, en bij de eerste de beste windvlaag vliegen ze er dan weer af. Maar goed, ik vond de eerste Tengere Grasjuffer, een vrouwtje. Later vandaag kwamen er nog zeker drie langs. Helemaal aan het eind, bij het drooggevallen stuk waar vorige keer zo veel Zwervende Heidelibellen zaten, vond ik er vandaag welgeteld drie. Wel twee Bruine Winterjuffers, en daar vloog ineens een nondescripte heidelibel voor mijn voeten weg en landde even verderop. Ik herkende de beetje vreemde, modderachtige kleur van de vrouwtjes Zuidelijke Heidelibel die ik een paar jaar geleden zag en jawel, na een zwik foto's te hebben genomen en die te hebben gecheckt, bleek dat ik inderdaad een vrouwtje Zuidelijke Heidelibel te pakken had! Zo, dat was al meer dan ik had durven dromen!
De schuwe Zwarte Kraai liet zich vandaag eens leuk fotograferen.
Later zou ik er zelfs nog een vinden, op een heel andere plek. Ik zocht verder en vond dan toch de eerste Zwervende Pantserjuffers, waarvan ik er zo'n vijftien turfde vandaag. Maar o o, wat lieten die pantsers zich lastig zien vandaag, wat vooral door de wind kwam, die ze alle kanten op blies. De vlinders begonnen te lopen, met vijf Citroenvlinders, alle witjes, Oranje - en Bruin Zandoogje, Hooibeestjes, Icarusblauwtjes, Kleine Vos en Distelvlinder. Bij de plek waar meestal de Vuurlibel wordt gezien, zag ik direct een mannetje opvliegen en weer landen. En weer opvliegen en... verdwijnen. Jammer genoeg vond ik hem, ondanks lang en grondig zoeken, niet meer terug, zodat een foto er niet in zat. Aan de heidelibellenlijst voegde ik nog Bruinrode en Bloedrode toe, en toen was het alweer halftwee en ging ik op huis aan, waar ik om vier uur was. Het waren weer een paar heerlijke uurtjes.
Mannetje Citroenvlinder.
Nog een Zwarte Kraai.
En nog een keer de Zuidelijke Heidelibel.

1 opmerking:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chuyên võng điện máy đưa võng hay võng điện cho bé và chia sẻ kinh nghiệm giúp quý khách biết cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như máy đưa võng loại nào tốt nhất cho giấc ngủ của bé.

    BeantwoordenVerwijderen