donderdag 26 januari 2017

26-01-2017: Hoek van Holland

De burgemeester van Hoek van Holland.
Er zit al een aantal dagen een Grote Burgemeester in Hoek van Holland, evenals trouwens op meer plaatsen langs de kust, en ik wilde toch nog even gaan checken hoe het nu staat met die ene specifiek Hoekse vogelsoort-waarvan-we-de-naam-niet-noemen in verband met, laten we zeggen, de kwetsbare positie van de soort. Om met die laatste te beginnen: hij is er nog. Joepie, jaarsoort nummer 1.
Het was berekoud vanmorgen en ik was dan ook de enige die het waagde de Noorderdam op te lopen. Natuurlijk zag ik een aantal gewone soortjes, maar bij het strand aangekomen werd het opletten geblazen, want het stierf er van de meeuwen. En daartussen vond ik al snel de Grote Burgemeester! Dat was de tweede jaarsoort van vandaag.
Ondanks de gruwelijke kou liep ik verder, en daar kreeg ik geen spijt van. Op de punt van de dam zag ik twee Jan-van-Genten vliegen, en nog redelijk dichtbij ook. Dat was leuk. Ook zaten er twee Oeverpiepers, jaarsoort nummer vier. Dat werd een heel aardige dag zo.
Op de terugweg de meeuwen op het strand nog wat beter gecheckt en ik vond twee Geelpootmeeuwen, een adulte en een tweede kalenderjaar. En tenslotte zaten er ook nog vier Bontbekpleviertjes langs de boulevard, jaarsoort nummer vijf.
Toen maar weer snel de warme trein in en huiswaarts gegaan. De buit was binnen.
Geelpootmeeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten