vrijdag 24 februari 2017

21-02-2017: Sensatie: Wilde Zwijnen in de streek!

Wild Zwijn langs de Nieuwe Zuiderlingedijk!
Gisteren wees Cilja me op een berichtje met foto dat op Facebook stond en melding maakte van een familie Wilde Zwijnen die zich al een tijdje langs de Nieuwe Zuiderlingedijk bij Heukelum ophield! Het bleek te gaan om een paar volwassen zwijnen met zes biggetjes. Nu is de herkomst van de oudere zwijnen natuurlijk dubieus, want het lijkt onwaarschijnlijk dat wilde Wilde Zwijnen over rivieren en snelwegen de weg hebben gevonden naar onze regio. Maar toch, je weet het niet en zo vaak zie ik geen Wilde Zwijnen en kansen om er een te fotograferen heb ik al helemaal nooit gehad, dus besloten we er dinsdagochtend op af te gaan.
Dit exemplaar liet zich niet onaardig fotograferen, zij het van grote afstand.
We begonnen te zoeken langs een van de zijweggetjes van de dijk waarlangs de laatste melding van de zwijnenfamilie kwam. Al snel had ik er een in de kijker, maar die verdween praktisch op hetzelfde moment achter een rietveld. Dus snel omgereden naar de plek op de dijk vanwaar ik verwachtte hem terug te vinden en ja hoor, daar stond een van de volwassen zwijnen, weliswaar op respectabele afstand, maar met de kijker mooi te zien en met de 40x zoom ook nog aardig te fotograferen. Voordat de andere zoekenden bij ons arriveerden was het dier alweer in het rietveld verdwenen, zodat we ons gelukkig prezen dat we hem zo snel hadden gevonden.
De rest van de familie bleef helaas voor ons verborgen.
Nu maar hopen dat de zwijnenfamilie met rust wordt gelaten door de jagersclub van Faunabeheer Gelderland. Er is al een petitie gestart om de dieren in ieder geval te laten leven en ze desnoods te verdoven en naar elders te verplaatsen. Maar ik vrees het ergste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten