maandag 6 maart 2017

06-03-2017: Topper, een nieuwe regiosoort.

Het vrouwtje Topper van Everdingen.
Er zat al twee dagen een vrouwtje Topper op de Lek bij de uiterwaarden van Everdingen, en zo'n zeebeest is in deze streken zeer zeldzaam. Voor mij was het nog een nieuwe soort voor de regio, dus toen het vanmorgen tegen de verwachting in rustig en tamelijk droog weer bleek te zijn, stapte ik op de fiets om deze fijne vogel te scoren. En wie weet zou ik nog wat jaarsoorten kunnen meepikken ook.
Het werd zelfs een beetje lente-achtig toen ik arriveerde bij de uiterwaarden en het was dan ook geen wonder dat ik mijn eerste Tjiftjaf hoorde zingen in 2017. Zeker 15 prachtige Pijlstaarten zwommen er, en twee ervan wilden wel even op de foto. Het vrouwtje Topper werkte voorbeeldig mee en ze liet zich ook nog eens fraai fotograferen.
Twee mannetjes Pijlstaart.
Intussen vlogen er vier Indische Ganzen over, en die had ik nog niet dit jaar. Er zaten zeker 250 Grutto's, en daar wist ik minimaal twee IJslandse tussen vandaan te peuteren. Een Kneutje vloog over en dat was weer een jaarsoort. En tenslotte vond ik ook nog een mannetje Roodborsttapuit, ook weer een eerste voor 2017.
Zo werden het een paar heerlijke uurtjes.
Toppertje!
Even naar het vogeltje kijken...
En doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten