maandag 20 maart 2017

20-03-2017: Zwartkoprietzanger in de Biesbosch!

Eergisteren werd het geluid van een 'heel vroege Rietzanger' opgenomen in de Biesbosch. Bij nader inzien bleek het echter de tweede Zwartkoprietzanger voor Nederland te betreffen! Wat een geluk, want vorig jaar, met de eerste, zat ik in Zweden. Nu dus een herkansing, en vanmiddag reed ik met Cilja naar de plek waar het beestje zit te zingen, langs de Reugtweg.
Bij aankomst was het meteen raak en hoorde ik de vogel zingen. Een soort mengeling van Rietzanger en Kleine Karekiet, maar met een kenmerkend 'lululu' ertussendoor.
Helaas is de vogel een gluiperd en het was dan ook maar enkelen gegeven om hem ook visueel waar te nemen. Mij lukte dat niet, maar ik was ontzettend blij met deze voor mij nieuwe Nederlandse soort!
Onderweg zagen we ook nog een man Rouwkwikstaart en idem Bruine Kiekendief, dus het was een zeer geslaagde bliksemactie, met veel dank aan mijn lieve schat Cilja, die er wel even naartoe wilde rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten